Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
7
4
online
1
fulltext
fa
تأثیر نرم افزار آموزشی بر یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان
The Impact of Educational Software Designed on Operating Room Students' Learning of Practical Skills
تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
Educational technology, e-Learning,Virtual Education
پژوهشي
Research
<div>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>مقدمه: </strong>یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از انواع یادگیری خود<span dir="ltr">­</span>محور، یکی از پدیده<span dir="ltr">­</span>های دنیای مدرن اسـت کـه در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته اسـت. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر نرم<span dir="ltr">­</span>افزار آموزشی طراحی شده در مورد نحوه عملکرد فرد اسکراب و سیار در اتاق عمل، بر یادگیری مهارت<span dir="ltr">­</span>های عملی دانشجویان اتاق عمل انجام گرفت.</p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>روش­ها: </strong>این مطالعه نیمه تجربی، به روش سرشماری بر روی60 دانشجوی ترم اول رشته کارشناسی اتاق عمل شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، در سال<span dir="ltr">­</span>های 1391 و 1392 به روش نمونه<span dir="ltr">­</span>گیری تصادفی ساده به دو گروه کنترل (آموزش سنتی) و مداخله (آموزش سنتی به همراه نرم افزار) تقسیم شدند. اثربخشی نرم<span dir="ltr">­</span>افزار آموزشی طراحی شده از طریق آزمون عملی و با استفاده از چک<span dir="ltr">­</span>لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. داده<span dir="ltr">­</span>ها پس از ورود به نرم افزار آماری <span dir="ltr">SPSS</span> با استفاده از شاخص<span dir="ltr">­</span>های مرکزی و پراکندگی و آزمون <span dir="ltr">t</span> و <span dir="ltr">t</span> زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>یافته </strong><strong><span dir="ltr">­</span></strong><strong>ها: </strong>بر اساس نتایج، در آزمون عملی اول (قبل از مداخله) میانگین نمرات دانشجویان در گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معنی<span dir="ltr">­</span>داری را نشان نداد، اما در میانگین نمرات آزمون عملی دوم (بعد از مداخله) در دانشجویان گروه مداخله اختلاف معنی <span dir="ltr">­</span>داری مشاهده شد (<span dir="LTR">p=</span>0.002).</p>
<p dir="rtl"><strong>نتیجه</strong><strong><span dir="ltr">­</span></strong><strong> گیری: </strong>این پژوهش نشان داد که استفاده از نرم<span dir="ltr">­</span>افزارهای آموزشی علاوه بر اینکه بر یادگیری دانشجویان موثر است، نمرات آن<span dir="ltr">­</span>ها را در آزمون عملی به میزان چشم<span dir="ltr">­</span>گیری افزایش داده است.</p>
</div>
<div>
<p style="text-align: justify"><strong>Introduction:</strong> E-learning as a form of self-learning, is a phenomenon of the modern world which has been born in the age of information and knowledge-based society. The aim of this study is to evaluate the impact of educational software designed about scrub and circulate performance in the operating room on operating room students' in learning practical skills.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Methods: </strong>In this quasi-experimental study, 60 operating room students of the first semester in Shahroud University of medical sciences in 2012 and 2013, were recruited through simple random sampling and they divided into two groups including control group by using traditional training and intervention group using traditional education plus software, effectiveness of educational software was evaluated through practical test using check list. Data were analyzed using SPSS software and inductive, descriptive statistics and paired t-test and t-test.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Results:</strong> Results showed the first practical test (pre-intervention) mean scores in the intervention and control groups showed no significant difference. But in the second practical exam mean scores (post-intervention) were significantly different in the intervention group (P=0/002).</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Conclusion:</strong> This study showed that using educational software not only is effective in students learning but also raise their confidence in the practical exam.</p>
</div>
مهارتهای بالینی, نرمافزار, اتاق عمل
Practical skills, Software, Operating room
13
19
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-323-1&slc_lang=fa&sid=1
S
Khazaei jalil
سعید
خزایی جلیل
khazaei@shmu.ac.ir
No
School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
دانشجوی رشته کارشناسی اتاق عمل، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
B
Shahbazian
بهاره
شهبازیان
Bahare.Shahbazian@gmail.com
No
School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
دانشجوی رشته کارشناسی هوشبری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
A S
Montazeri
اکرم السادات
منتظری
Montazeria@shmu.ac.ir
No
School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
A
Abbasi
علی
عباسی
Abbasi_msn@yahoo.com
Yes
Nursing Dept, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران