Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
8
1
online
1
fulltext
fa
دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به برنامه ادغام دروس فارماکولوژی و پاتولوژی اختصاصی
medical students Attitudes towards integration of pharmacology and pathology programs in Shahid sadoughi University of Medical Sciences
برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
curriculum, Educational Planning
پژوهشي
Research
<div>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه</strong>: در سال­های اخیر، ادغام در برنامه آموزش پزشکی عمومی به عنوان یک صفت برجسته در برنامه ­ریزی آموزشی دانشگاه­ های علوم پزشکی معرفی گردیده ­است. ارائه ­ی بیماری محور دروس پاتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی در مقطع فیزیوپاتولوژی که از مصادیق تلفیق افقی به حساب می­ آید، یکی از اهداف آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد بوده و مطالعه حاضر با هدف توجه به اهمیت دیدگاه و نظرات دانشجویان در خصوص اجرای این طرح، انجام گرفت.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش ­ها: </strong>در این پژوهش توصیفی- مقطعی، نگرش دانشجویان پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم­ پزشکی یزد در سال1392به روش سرشماری تبیین شد. داده­ ها از طریق پرسشنامه ­ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سوالات در چهار حیطه آگاهی و ضرورت فرایند ادغام، حیطه آموزش، وجود امکانات و رضایت از برنامه تلفیق با استفاده از مقیاس لیکرت جمع­ آوری گردید. داده ­ها با روش­های آماری توصیفی و با استفاده از نرم­افزار آماری <span dir="LTR">SPSS</span> تجزیه و تحلیل شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته ­ها</strong>: از نظر دانشجویان بالاترین میزان امتیازات به حیطه آموزش از طرح ادغام با میانگین و انحراف معیار 0/45±3/36 اختصاص داشت. بعد از آن در جایگاه دوم، حیطه رضایت از سیستم ادغام 0/4±3/26 و کمترین امتیاز به بخش وجود امکانات 0/7±2/92 اختصاص یافت.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجه ­گیری:</strong> باتوجه به یافته­ های این پژوهش، دانشجویان مقطع فیزیوپاتولوژی در دانشگاه علوم­پزشکی یزد نسبت به ارائه دروس فارماکولوژی و پاتولوژی به شیوه ادغام نگرش مثبتی داشتند، اما برای بهبود اجرای این شیوه، در جهت ارتقاء امکانات آزمایشگاه­ ها، همکاری سایر گروه­ها به منظور جلوگیری از تکرار مباحث و نیز ارائه کتابچه اهداف و شرح طرح دروس ادغام برای دانشجویان تلاش­ هایی باید صورت گیرد.</p>
</div>
<div>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong>In recent years, integration in medical education has been introduced as a prominent character in educational planning of universities of medical sciences. Presentation of disease-oriented specific pathology and pharmacology courses centered at the physiopathology, as examples of horizontal integration,is one of the educational goals of Shahid Sadoughi university of medical sciences. due attention to importance of the students’ opinions on success of this program, current study was conducted.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods:</strong> This descriptive-cross sectional research, was performed on medical students of Shahid Sadoughi University of medical sciences with using census, in 2013. Data were collected through a questionnaire, consisting of two parts of demographic information and questions in four sections; awareness and necessity of integration process (6 questions), education (9 questions), facilities (2 questions) and satisfaction from integration program (8 questions), using a Likert scale. Data was analyzed using descriptive statistics and SPSS software.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results</strong><strong>:</strong> based on students viewpoints the highest scores rates have been devoted to section of education from integration plan (3.36 ± 0.45) then,the scope of satisfaction from integration process (3.26±0.4) and lowest points to the facilities (2.92 ± 0.7) is identified.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> Considering the finding of this research, students of physiopathology courses had positive attitude toward presenting of pharmacology and pathology in integration method, But for improving the performance of this method, and upgrading laboratories facilities,it is necessary to cooperate with other groups in order to avoiding duplication of topics and also producing of manual description of the goals and plans of integration for students.</p>
</div>
دانشجویان, فیزیوپاتولوژی, آموزش, پاتولوژی, فارماکولوژی
Students, Physiopathology, Education, Pathology, Pharmacology
57
64
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-314-1&slc_lang=fa&sid=1
M R
Zare-Khormizi
محمدرضا
زارع خورمیزی
mhmdrez.zare@gmail.com
Yes
School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، ایران
M
Dehghan
مریم
دهقان
No
Department of Biology and Anatomy, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه بیولوژی و علوم تشریحی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، ایران
F
Pourrajab
فاطمه
پوررجب
No
Department of Clinical Biochemistry and Molecular Biology, School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه بیوشیمی بالینی و بیولوژی مولکولی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، ایران
M
Moghimi
منصور
مقیمی
No
Department of Pathology, School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه آسیب شناسی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، ایران
R
Farahmand-Rad
رضا
فرهمند راد
No
Department of emergency medicine, School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، ایران
A
Vakili-Zarch
عباس
وکیلی زارچ
No
School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، ایران