Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
7
2
online
1
fulltext
fa
عوامل مؤثر بر انطباق آموزش نظری و مراقبت بالینی پرستاران
Effective Factors on Adaptation of Theoretical Education and Practical Nursing Care
برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
curriculum, Educational Planning
پژوهشي
Research
<p style="DIRECTION: rtl"> <strong> مقدمه: </strong>پرستاران جهت داشتن حداکثر کارآیی باید در کلاس ­ های نظری اطلاعات و دانش مورد نیاز خود را کسب نموده و از طریق تمرین و تجربه در محیط­­های بالینی توانمندی­های علمی خود را احراز کنند. این پژوهش جهت بررسی عوامل موثر برانطباق آموزش نظری و مراقبت بالینی از دیدگاه پرستاران انجام شد.</p>
<p style="DIRECTION: rtl"> <strong> روش­ها: </strong>این تحقیق، یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در آن 200 نفر از کارکنان پرستاری بیمارستان­های آموزشی و درمانی رشت و بیمارستان رسول اکرم (ص) در سال1393 شرکت داشتند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشهای دو مرحلهای بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات فردی و عوامل موثر برانطباق آموزش نظری و مراقبت بالینی پرستاران بود. جهت انجام نمونه گیری ابتدا لیستی از بخشهای فعال بیمارستان ­ ها و مراکز آموزشی درمانی رشت تهیه و به تعداد 20 نفر در هر خوشه به صورت تصادفی انتخاب شدند. در داخل هر بخش انتخاب شده با توجه به حجم پرستاران شاغل، نمونه گیری در هر سه شیفت انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ­ ها با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی و نرم افزار آماری SPSS انجام گردید.</p>
<p style="DIRECTION: rtl"> <strong>یافته </strong><strong>­ </strong><strong>ها </strong>: عوامل موثر برانطباق آموزش نظری و مراقبت بالینی در چهار حیطه فعالیت پرسنل بخش­ها، وضعیت بالینی، کیفیت آموزش و تسلط مربیان داده ها نشان داد که ارتقای خودباوری پرستاران در اتخاذ تصمیم مستقل، انجام مراقبتهای بالینی براساس استانداردها، میزان تحصیلات و سطح علمی مربیان و میزان اعتماد به نفس مربیان در هنگام آموزش مراقبت بالینی از بیشترین اهمیت برخوردار بود.</p>
<p style="DIRECTION: rtl"> <strong> نتیجه گیری </strong>: با توجه به وجود فاصله بین آموزش نظری و مراقبت بالینی پرستاران تدوین برنامههای آموزشی مناسب در آینده با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت در حیطههای مختلف جهت انطباق آموزش تئوری و مراقبت بالینی الزامی میباشد.</p>
<p></p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Nurses for maximum effciency should acquire theoretical knowledge in the classroom and scientific capabilities through training and experience in clinical environments.This study has been done to determination effective factors on adaptation of theorical education and practical Nursing care from viewpoints of nurses.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>This is a descriptive and cross-sectional study and the population was 200 nurses' staff in Rasht Educational and remedical hospitals in 2014. In this study, sampling has been carried out using a cluster randomized two stage method. A questionnaire including two parts, one part consist of personal information and second part, effective factors on adaptation of theoretical education and clinical care has been used. Initially , the cluster that was the same as hospitals and Educational and remedical Centers located in Rasht has been listed. To given the sample size , the contribution of nurses per hospital who should participate in the study was specified and 20 nurses in each cluster were randomly selected. And later , by consideing the number of nurses in each shift of work , information was collected.Finally data were analyzed using factor analysis and SPSS soft ware.</p>
<p> <strong> Result: </strong>About effective factors on adaptation of theorical education and practical Nursing care in four areas of activity including personnel departments, clinical status, quality of education and a master trainers indicated that i mproving the confidence of nurses in independent decision making, clinical care based on standards , education and knowledge of teachers and trainers and their confidence when teaching clinical care have utmost importance.</p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>Since there is a gap between theory and clinical care designing appropriate educational program in the future, given the strengths and weaknesses in different areas to adapt the theoretical and clinical care, is necessery.</p>
پرستاری, آموزش, پرستاری عملی, مراقبت پرستاری
Nursing, Education, Practical Nursing, Nursing Care
12
20
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-282-1&slc_lang=fa&sid=1
S A
Majidi
سید علی
مجیدی
salimajidi@gmail.com
No
Nursing & Midwifery Dept, Islamic Azad University, Rasht Branch, Iran
گروه پرستاری و مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاداسلامی
F
Mehrabian
فردین
مهرابیان
mehrabian@gums.ac.ir
Yes
School of health, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران
M
Asgharnia
معصومه
اصغرنیا
sharifi1417@gmail.com
No
Nursing & Midwifery Dept, Islamic Azad University, Rasht Branch, Iran
گروه پرستاری و مامایی، واحد رشت ،دانشگاه آزاداسلامی
H
Safar Mohammadi
حمیده
صفرمحمدی
salimajidi@yahoo.com
No
Poursina Educational & Remedial Hospital, Rasht, Iran
کارشناس پرستاری مرکز آموزشی و درمانی پورسینای رشت، ایران.
E
Kazemnezhad
احسان
کاظم نژاد
kazem_eh@yahoo.com
No
Social Determinants of Health Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران