Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
6
1
online
1
fulltext
fa
بررسی مقایسهای سبکهای یادگیری بهورزان با استفاده از پرسشنامههای وارک و کلب و ارتباط آن ها با پیشرفت تحصیلی
Comparison of Health Workers Learning Styles Based on Vark And Kolbs’ Questionnaires and Their Relationship With Educational Achievement
شیوه های آموزش
Teaching Method
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه: </strong>سبکهای یادگیری روشهایی هستند که فراگیر در فرآیند یادگیری از آن بهره میگیرد تا اطلاعات و تجربیات تازه را در ذهن خود سازماندهی کند. این مطالعه با هدف مقایسه سبکهای یادگیری بهورزان با استفاده از دو پرسشنامه وارک و کلب و بررسی ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی در سال 1392 انجام گرفت.</p>
<p> <strong> روش ها </strong>: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، 169 نفر از بهورزان دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روش سرشماری انتخاب شده و با پاسخ به پرسشنامههای استاندارد وارک و کلب مورد بررسی قرار گرفتند. معدل کل دروس و آخرین معدل قبل از شروع دوره بهورزی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار تحلیلی شامل آزمون <sup>2</sup> χ ، همبستگی Pearson و ANOVA استفاده شد .</p>
<p> <strong> یافته </strong><strong>­ </strong><strong>ها: </strong>بر اساس پرسشنامه استاندارد شده کلب و وارک به ترتیب، اکثریت بهورزان در هر دو جنس دارای سبک واگرا و سبک خواندنی- نوشتنی بودند. بین جنسیت، سن، سابقه کاری و پیشرفت تحصیلی بهورزان با نوع سبکهای یادگیری وارک و کلب بهورزان رابطه معنیدار آماری وجود نداشت. بین نوع سبکهای یادگیری منتج از دو پرسشنامه رابطه معنی ­ داری یافت نشد.</p>
<p> <strong> نتیجه </strong><strong>­ </strong><strong>گیری </strong>: ارزیابی سبک یادگیری به روش کلب و وارک نتایج یکسانی بدست نمی ­ دهد و احتمالا استفاده از دو شیوه ، نتایج دقیقتری در مورد ویژگیهای یادگیری فراگیران فراهم می ­ آورد. اکثریت بهورزان در هر دو جنس دارای سبکهای یادگیری واگرا و خواندنی- نوشتنی بوده و از سبک دیداری در دوره نیمه حضوری کمتر استفاده می ­ نمودند.</p>
<p> <strong> </strong></p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Learning styles are approaches in learning process that they were used to organize information and new experiences in learners’ mind. This study compared the learning styles of health workers using two different questionnaires and assess their relationship with academic achievement in 2013.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>In this cross - sectional study, 169 health workers that were selected by census method and answered to standard questionnaires Vark and Kolb were paticipated. Overall GPA and final GPA courses before starting specific courses (Behvarzi) were considered as indicators of academic achievement. For analysing data, descriptive and analytic statistics including 𝒳 <sup>2 </sup>test, pearson correlation and ANOVA were used. p < 0.05 was considered as statistically significant.</p>
<p> <strong> Results: </strong>According to Kolb and Vark questionnaire respectively, the majority of health workers of both sexes use divergent and read – write style. Between gender, age , work experience and achievement were no significant relationship with Vark and Kolb's learning styles. No significant relationships between two learning styles methods were found.</p>
<p> <strong> Conclusion:</strong>Assessing Vark and Kolb's learning styles don’t have the same results, maybe using two styles provide more preicse reults on learning characteristics of learners. Majority of health workers (both sexes) use diverging and reading - writing learning styles and visual learning style were used less frequently. <strong> </strong></p>
<p></p><p></p>
یادگیری, وارک, کلب, کارکنان بهداشتی, پیشرفت تحصیلی
Learning, Vark, Kolb, Health Personnel, educational achievenment
19
28
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-65-4&slc_lang=fa&sid=1
M
Ahmadi
مهرناز
احمدی
No
associate proessor,educational development office, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
A
Allami
عباس
علامی
allami9@yahoo.com
Yes
Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران.