Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
7
1
online
1
fulltext
fa
تاثیر کارگاههای آموزشی بر تدوین سوالات چند گزینهای امتحانات ارتقاء دستیاری
Effect of Faculty Training Programs on Improving Quality of Residency Exams in 2013-2014
سنجش و ارزشيابي
assessment and evaluation
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه: </strong>سوالات چندگزینه ­ ای در آزمون ­ های ارتقاء دستیاری یکی از متداول­ترین روش ­ های ارزشیابی دانشجویان است . هدف از این پژوهش بررسی تاثیر برنامه توانمندسازی اساتید بر تعداد اشکالات ساختاری سوالات آزمون ارتقاء دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال ­ های 91و 92 بود.</p>
<p> <strong> روش </strong><strong>­ </strong><strong>ها: </strong>این پژوهش مطالعه ­ ای نیمه تجربی از نوع قبل و بعد مداخله است. برنامه توانمندسازی اساتید در سه مرحله صورت پذیرفت. ابتدا کتاب اصول طراحی و ارزشیابی سوالات چند گزینه ای در اختیار کلیه گروه ­ های آموزشی قرار گرفت. کلیه سوالات آزمون ارتقای دستیاری دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در سال 91 از نظر ساختار سوالات با استفاده از چک لیستی مشتمل بر 19 آیتم مبتنی بر اصول میلمن مورد بررسی قرار گرفت. 150 سوال از هر رشته بررسی شد. سپس نتایج بررسی سوالات هر رشته در اختیار گروه ها قرار گرفت. در مرحله سوم کارگاه­های آموزشی به تفکیک گروه­های آموزشی جهت بررسی سوالات آن گروه، قبل از برگزاری آزمون ارتقای سال92 تشکیل گردید. سپس سوالات آزمون ارتقای سال92 مورد بررسی قرار گرفت. داده­ها با استفاده از آزمون­های t و ANOVA از طریق نرم­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p> <strong> یافته ­ها: </strong>2100سوال در 7 رشته تخصصی اطفال، جراحی، داخلی، قلب، روانپزشکی، زنان، بیهوشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد اشکال ساختاری هر سوال در سال 91، 02/0 ± 58/0و در سال92، 02/0 ± 44/0 بدست آمد که با استفاده از آزمون تی گروه­های مستقل اختلاف معنی­داری قبل و بعد از آموزش دیده شد (001/0> P ).</p>
<p> <strong> نتیجه گیری </strong>: برگزاری برنامه­های توانمندسازی اساتید به طور موثری می­تواند باعث کاهش تعداد اشکالات ساختاری سوالات گردد و لزوم برگزاری و گسترش این نوع برنامه­ها را در سطوح آموزش پزشکی نشان می­دهد.</p>
<p> <strong> </strong></p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Multiple choice questions are the most common and objective test in medical science education. The aim of this study is to determine effectiveness of faculty development program on quality of residency exams in medical school of Qazvin University of Medical Sciences (QUMS) in Iran.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>This was a<strong> </strong>Quasi-experimental study (before & after intervention) .Faculty development program was conducted in three phases: First, a book titled “ design and evaluation of multiple-choice questions ” was given to all departments. All questions from residency exams of QUMS for 7 specialty programs in 2013 (there were 150 questions for each specialty, totaling 1050 questions) were structurally evaluated using a valid and reliable checklist based on Millman principles. In the second phase, feedback of survey result were given to all 7 groups. Finally, educational workshops, one for each department were organized before residency exams in 2014. Data related to questions designed by faculties who had participated in the interventional workshop were analyzed using statistical T-test and ANOVA.</p>
<p> <strong> Results </strong>: Overall, 2100 questions related to 7 departments including: pediatric, surgery, internal medicine, cardiology, psychiatry, obstetrics and gynecology, anesthesiology were analyzed. Findings showed that poorly structural questions in 2013were 0.58 ±0.02, and in 2014, were 0.44± 0.02. Using a t-test of independent groups showed significantly different before and after training (p<0.001).</p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>Current study showed that faculty development programs are significantly effective in promoting and it needs to be developed.</p>
کارگاه ,سوالات امتحانی, دستیاری, توانمندسازی, پزشکی
Workshops , Examination Questions , Residency, Training Programs, Medical
19
26
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-251-1&slc_lang=fa&sid=1
F
Derakhshan
فریبا
درخشان
fariba953@yahoo.com
No
Department of Medical Education, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran,Iran
دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
A
Allami
عباس
علامی
allami@qums.ac.ir
Yes
Department of Infectious Diseases, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran.
گروه عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران.
S
Ahmadi
سلیمان
احمدی
soleiman.ahmady@gmail.com
No
Medical Education faculty, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران