Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
7
2
online
1
fulltext
fa
دیدگاه دانشجویان نسبت به وظایف و عملکرد اساتید راهنما
Duties and Performance of Academic Advisors from the Students' Perspective
برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
curriculum, Educational Planning
پژوهشي
Research
<p> <strong> م</strong><strong>قدمه: </strong>مواجهه با تغییرات قابل توجهی که دانشجویان در محیط دانشگاه نسبت به زندگی قبل از آن دارند، استفاده از اساتید راهنما و مشاور را برای آنان اجتناب ناپذیر نموده است. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت مشهد در مورد وظایف و عملکرد اساتید راهنما در سال 1392 بود .</p>
<p> <strong> روش </strong><strong>­ها </strong><strong>: </strong>در این مطالعه توصیفی - مقطعی، نظرات97 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت به روش طبقه ای و تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته، مشتمل بر 34 گویه در سه قسمت دموگرافیک، دیدگاه دانشجویان نسبت به وظایف و عملکرد اساتید راهنما بررسی گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون­های t مستقل و آنالیز واریانس، با کمک نرم افزار SPSS در سطح معنی دارد 05/0 تحلیل شدند.</p>
<p> <strong> یافته ­ها: </strong>وظایف مهم اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان به ترتیب اولویت شامل: «آشنا کردن دانشجو با مقررات دانشگاه» <strong>(</strong>4/1 ± 9/3)، «پیگیری وضعیت تحصیلی دانشجو» (4/1 ± 2/3)، «آماده سازی دانشجو برای پذیرش مسئولیت» (4/1 ± 97/2) بوده است و عملکرد اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان 3/10درصد خوب و 7/56 درصد متوسط و 33 درصد ضعیف بر آورد شد.</p>
<p> <strong> نتیجه گیری: </strong>بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش دانشجویان نسبت به وظایف اساتید راهنما دیدگاه خوبی داشتند اما عملکرد آنان نتوانسته بود جایگاه رضایت بخشی را بین دانشجویان بدست آورد، بنظر می­رسد در جهت بهبود این مسئله باید مشاوره تحصیلی به عنوان یک موضوع تخصصی در نظر گرفته شده و ضمن آموزش اساتید، ارتباط بین واحدهای مشاوره دانشگاه و اساتید مشاوره تسهیل گردد.</p>
<p><strong>Introduction </strong>: Adopting the academic lifestyle environment, as a new life style, make the using of advisors unavoidable for students. The aim of the present study is to investigate Students' perspective about duties and performances of academic advisors in the school of Health of Mashhad University of Medical Sciences in 2013.</p>
<p><strong>Methods </strong>: In this descriptive and cross- sectional study, 97 students were selected using stratified and simple sampling method. A the researcher made questionnaire including 34 items in 3 fields, which has been designed for each duties and performances of academic advisors from the students' perspective, were used to gather data which has been analyzed using descriptive statistics, t-test and ANOVA by SPSS 16.5 at 0.05 significant level.</p>
<p><strong>Results </strong>: The main duties of advisors from the students perspective, respectively, were: to familiarize the students with rules and regulations of universities (3.9±1.4), to evaluate the student’s academic achievements (3.2±1.4) and to prepare the students to accept the future responsibility (2.97±1.4). As about 10.3% of the students ranked the advisors performance as good, 56.7% as moderate and 33% as weak.</p>
<p><strong>Conclusion </strong>: the students evaluated the duties of the academic advisors as important but the performance of the advisors was not satisfactory from their perspective. The counseling process should consider as a specialty task which need education and we need to facilitate the relation between University Counseling Office and the academic advisors to promote their knowledge and performance.</p>
استاد راهنما, دانشکده, دانشجو
Advisor Teacher, Faculty, Students .
69
77
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-241-1&slc_lang=fa&sid=1
H
Ebrahimipour
حسین
ابراهیمی پور
No
Health Sciences Research Center, Department of Health and Management, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
دانشیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
R
Arazi
رحیمه
ارازی
No
Health & management dept, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Z
shadnam
زهرا
شادنام
No
Health & management dept, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
S
Nasrollahi
سمیه
نصراللهی
No
School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
S
Ebrahimipour
صدیقه
ابراهیمی پور
No
School of Dentistry, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
E
Lael- Monfared
الهه
لعل منفرد
elm_monfared@yahoo.com
Yes
School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران