Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
8
1
online
1
fulltext
fa
بررسی تطبیقی رویکردهای پژوهش در مجلات علوم پزشکی
A Comparative study to Research Approaches in Iranian Medical Journals
مدیریت پژوهش
research management
كاربردي
Applicable
<div>
<div>
<div>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه:</strong> پیشرفت هرجامعه مرهون پژوهش و تحقیق است. در این بین مطالعه ی روش <span dir="LTR">­</span>های پژوهش اهمیت قابل توجهی برای شناخت علمی و بهبود کیفیت پژوهش<span dir="LTR">­</span>ها دارد. لذا این پژوهش هدف خود را بر تبیین روش­های پژوهش در حوزه علوم پزشکی نهاده است تا از این طریق با شناسایی وضعیت موجود، راهی به سوی توسعه دانش پزشکی از راه توجه به انجام پژوهش­های اصیل<span dir="LTR">­</span>تر و عمیق <span dir="LTR">­</span>تر بازگردد<span dir="LTR">.</span></p>
<p dir="RTL"><strong>روش­ ها: </strong>روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا از نوع کمی است که بر روی150 مقاله استخراج شده از آخرین شماره ده مجله منتخب دانشگاه­های علوم پزشکی کشور انجام شد. مجلات دانشگاه­ها بر مبنای دو اصل انتخاب و از بین آن­ها ده مجله به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند این دو اصل شامل "مجله­ ی علوم پزشکی" در عنوان نشریه و نمایه بودن مجله در سال 1391 بود و روش پژوهش، شیوه نمونه­ گیری، جامعه آماری، ابزار جمع­ آوری داده ­ها و شیوه تحلیل داده­ ها مورد بررسی قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته­ ها: </strong>نتایج بیانگر آن بود که اکثر مقاله ­ها­ی مورد بررسی از روش ­های کمی 109 مورد (72/6 درصد) و 111 مورد (74 درصد) از نمونه­گیری با شیوه­ ی کمی استفاده شده است. 57 مورد (38 درصد) جامعه آماری پژوهش ­ها را بیماران و بیشترین ابزار مورد استفاده با 64 مورد (6/41 درصد) آزمون بود و نهایتاً اکثر مقالات 81 مورد (54 درصد) از تحلیل توصیفی برای گزارش نتایج استفاده نمودند.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه­ گیری:</strong> نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که عمده تحقیقات در حوزه پزشکی با رویکرد کمی انجام شده است و با توجه به این که در حوزه پزشکی اصلی­ ترین مسأله مورد پژوهش، انسان است، لذا توجه به پارادایم تفسیری- سازنده ­گرا و در نتیجه روش­ های کیفی توجه بیشتری را می طلبد.</p>
<p dir="RTL"></p></div>
</div>
</div>
<div>
<p style="text-align: justify"><strong>Introduction</strong>: Continuing advances in society is due to research in all fields and in this regards , study of research methods has considerable importance in scientific understanding and improving quality of research. This study aimed to explore research methods in the field of medical sciences so that identifying current situation move toward development of medical knowledge through original research.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Method:</strong> This study is content analysis on 150 articles extracted from the last ten number of medical journal. selection of journals was based on 2 criteria, and among them ten journals have been reviewed randomly, two criteria including "medical sciences journal" in the title of publication and index in 2012 also, research method, sampling method ,statistical population ,data collection tools and methods of analyzing data were examined.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Results</strong>: The findings indicate that quantitative method in 109 articles(72.6%) and quantitative sampling in 111 cases(74%) were used respectively ,patients as statistical population were considered in 57 articles(38%) and tests were used as tools in 64 articles(41.6%) and finally, descriptive analysis was used for declaring results in 81 articles (54%).</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Conclusion</strong>: result show that most researches have been done through quantitative approach in medical fields and human regards as main subject in medical researches , thus focusing on constructive –interpretive paradigm and qualitative methods must be considered.</p>
</div>
رویکردهای پژوهش, نشریات علمی, علوم پزشکی
Research approaches , Scientific Journals, Medical sciences
65
71
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-231-2&slc_lang=fa&sid=1
M
Abedini-Baltork
میمنت
عابدینی بلترک
abedini.gilan@gmail.com
Yes
Young Researchers and Elite Club,Shiraz Branch, IslamicAzad Universiry,Shiraz,Iran.
میمنت عابدینی بلترک،دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران.
S
Mansoori
سیروس
منصوری
No
department of education,school of education and psychology, shiraz university, Iran.
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، ایران.
S
Bagheri
ستار
باقری
No
ministry of education, Rudsar,Iran.
دکتری مدیریت آموزشی، وزارت آموزش و پرورش، شهرستان رودسر، ایران.
M
Asadnia
مهین
اسدنیا
No
center for health ,Rudsar,Iran.
وزارت بهداشت و درمان گیلان، مرکز بهداشت شهرستان رودسر، ایران.
M
Mirza-aghaee
مهدی
میرزا آقایی
No
chool of medicine ,Rafsanjan university of medical sciences, Rafsanjan , Iran.
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ایران.