Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
6
2
online
1
fulltext
fa
بررسی ساختار آموزشی دانشکدههای پزشکی برتر دنیا
Identification of Top Medical School's Educational Structure in the World
مطالعات تطبیقی
Comparative Studies
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه </strong>: تنوع برنامه ­ های آموزشی دانشگاه ­ ها و کیفیت آن ­ ها موجب رونق بازار آموزش عالی می ­ گردد، آموزش پزشکی نیز همانند کل سیستم آموزش عالی دنیا دچار تحولات شگرفی گردیده است، افزایش نیازهای جوامع، پیشرفت دانش و اصلاح شیوه ­ ها در آموزش پزشکی منجر به بازنگری در اغلب برنامه­های آموزش پزشکی دانشکده­های پزشکی برتر دنیا گردیده است، لذا این مطالعه با هدف آشنایی با ساختار آموزشی دانشکده­های پزشکی برتر دنیا انجام گردیده است.</p>
<p> <strong> روش </strong><strong>­ </strong><strong>ها </strong>: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. ابتدا مطابق با سیستم رتبه­بندی شانگ­های لیست 100 دانشگاه برتر دنیا در سال 2012 انتخاب و در بین آن­ها دانشگاه­های دارای دانشکده پزشکی با بالاترین رتبه از لحاظ عملکردی ­انتخاب شدند . سپس با مراجعه به وب­سایت دانشکده های مذکور، اطلاعات مورد نیاز استخراج گردیدند. جهت تحلیل داده­ها از نرم­افزار آماری SPSS و آزمون­های آمار توصیفی استفاده شد.</p>
<p> <strong> یافته </strong><strong>­ </strong><strong>ها </strong>: از 100 دانشگاه برتر مورد مطالعه، 47 دانشگاه دارای دانشکده پزشکی و از لحاظ عملکردی رتبه زیر 50 داشتند. دانشکده پزشکی کمبریج با نرخ پذیرش 3/6 بالاترین نرخ و دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز با نرخ 2% پایین­ترین نرخ پذیرش دانشجو را داشتند ، بررسی ویژگی ­ های کوریکولوم­های آموزشی 10 دانشکده برتر پزشکی­ نشان داد در برنامه اکثر دانشکده­ها بازنگری کوریکولوم صورت گرفته و از کوریکولوم­های ادغام­یافته ­و مبتنی بر شایستگی ­بهره ­می­گرفتند .</p>
<p> <strong> نتیجه­گیری: </strong>اکثر دانشکده ­ های پزشکی مورد مطالعه جهت برتری در حوزه پژوهش که مورد تاکید سیستم ­ های رتبه­بندی بین­المللی دانشگاهی است به عوامل موثر بر موفقیت حوزه آموزشی دانشگاه ­ ها نظیر جذب دانشجویان نخبه و ارائه کوریکولوم­های متنوع نیز توجه نموده­اند.</p>
<p> <strong> </strong></p>
<p> <strong> Introduction: </strong>The type and quality of educational programs result in higher education marketing. Medical education as well as higher education systems around the world has been dramatic changes. Increase the community's needs, progress, and reform in teaching approach in medical education Caused to revision in most medical school's curriculum. This research was conducted to recognize of top medical school's educational structure in the world.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>In this descriptive study 100 top universities of the world selected based on Shanghai ranking system that includes Institute of Medical Sciences. Among them universities, medical schools were selected with the highest ranking in their performance. All of data were gathered based on the information available on universities website. Demographic data were analyzed by spss software by applying descriptive statistics.</p>
<p> <strong> Results </strong>: Results showed among the top 100 universities, 47 university medical school performance ratings under 50 .Cambridge Medical School Acceptance rate (6/3%) was the highest rate and Johns Hopkins University Medical school was lowest acceptance rate (2%) .Evaluation of Educational Curriculum features in 10 top medical schools revealed integrated and competency based curriculum further considered and most of curriculums have been revised.</p>
<p> <strong> Conclusion </strong>: Most of medical schools for excellence in the field of research by giving attention to international ranking system, notice to factors affecting the success of educational structure such as attractive elite students and delivery of various curriculum.</p>
آموزش پزشکی, رتبهبندی دانشگاهی, کوریکولوم
Medical education, university ranking, curriculum.
19
27
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-101-1&slc_lang=fa&sid=1
gh
abdolahzade estakhry
غلامرضا
عبداله زاده استخری
gr_estakhry@yahoo.com
No
medical education college-Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده آموزش پزشکی-دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
A
heidarzadeh
آبتین
حیدرزاده
heidarzadeh@gums.ac.ir
Yes
Guilan university of medical science social medicine group-medical school, Rasht,Iran
دانشکده پزشکی- گروه پزشکی اجتماعی-دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
sh
yazdani
شهرام
یزدانی
shahram_yazdani@yahoo.com
No
medical education college-Shahid Beheshti University of Medical Sciences,
دانشکده آموزش پزشکی-دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
z
Taheri ezbarami
زهرا
طاهری ازبرمی
zahra_ztt@yahoo.com
No
nursing and midwifery college-Guilan university of medical science
دانشکده پرستاری ومامایی -دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان