RT - Journal Article T1 - Graduate Nursing Management Curriculum: A Comparative Study of Iranian Universities and UC Davis University of California JF - gums-rme YR - 2020 JO - gums-rme VO - 12 IS - 1 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-890-fa.html SP - 44 EP - 51 K1 - Curriculum K1 - Education K1 - Nursing Management K1 - Universities AB - مقدمه: ارزشیابی در آموزش عالی به ­منظور ارتقای کیفیت برنامه­ های درسی در دهه­ های اخیر مورد توجه برنامه ریزان درسی قرار گرفته است. مقایسه برنامه ­های موجود با برنامه ­های مشابه در دانشگاه ­های برتر جهان با رویکرد تطبیقی یکی از روش ­های مورد استفاده در ارزیابی برنامه ­ها می­ باشد. هدف این مطالعه مقایسه برنامه­ های درسی آموزش مدیریت پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایران و دانشگاه UC Davis کالیفرنیا بود. روش‌ها:مطالعه مقایسه­ ای حاضر با استفاده از رویکرد توصیفی- تطبیقی در سال 1397 انجام شد و اطلاعات موردنیاز در مورد برنامه ­های درسی آموزش مدیریت پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد با جستجوی اینترنتی و کلید واژه ­های پرستاری، پرستار، آموزش پرستاری، برنامه درسی، UC Davis و ایران جمع آوری گردید و با استفاده از الگوی بردی (Bereday) و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم­جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که در هر دو برنامه از روش­ های مشابه جهت آموزش تئوری و بالینی استفاده شده است با این تفاوت که روش­ های یادگیری و یاددهی از طریق همسالان، آموزش از راه دور و پرسپتورشیپ در دانشگاه UC Davis به چشم می ­خورد. وظایف شغلی مطرح ­شده برای دانش­ آموختگان در برنامه آموزشی کارشناسی ارشد مدیریت ایران و یوسی­دیویس نیز مبین این مطلب بود که وظایف "مدیریت- رهبری" در هر دو برنامه مشابه می­ باشد ولی باتوجه به محتوی آموزشی، برنامه ایران بیشتر بالینی بوده و محوریت اصلی آن مدیریت، رهبری و سیاست­ گذاری در امور بالینی است. درحالی­که در دانشگاه UC Davis آمادگی پرستاران برای نقش­ های رهبری در نظام مراقبتی و اعضای هیات­ علمی در دانشکده ­ها و پرستار متخصص در سطح جامعه می ­باشد. نتیجه گیری: دانشگاه ­های ایران به جنبه عملی و بالینی رشته کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری توجه بیشتری کرده است و هدف اصلی آن تربیت مدیران متخصص اجرایی است. به ­نظر می­ رسد گنجاندن واحدهای کارآموزی به محتوای دوره با توجه به بالینی بودن ماهیت برنامه درسی، در ارتقای توانمندی دانشجویان موثر باشد. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-890-fa.html M3 10.29252/rme.12.1.44 ER -