RT - Journal Article T1 - Relationship between family emotional atmosphere and creative problem solving with mediator role of Critical thinking among students JF - gums-rme YR - 2020 JO - gums-rme VO - 12 IS - 1 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-882-fa.html SP - 14 EP - 23 K1 - Emotional Atmosphere K1 - Family K1 - Critical Thinking K1 - Creative K1 - problem solving AB - مقدمه: تفکر انتقادی و جو عاطفی خانواده از عواملی هستند که می­ توانند دانشجویان را در حل مسائل دشوار یاری نمایند. از این رو بررسی میزان ارتباط این عوامل با حل مسئله خلاق ضروری به نظر می ­رسد. لذا این مطالعه با هدف تعیین نقش میانجی تفکر انتقادی در رابطه ­ی بین جو عاطفی خانواده و حل مسئله خلاق در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بر روی 275 نفر از دانشجویان مقطع دکترای حرفه ­ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. حجم نمونه با استفاده از روش کوکران و به شیوه تصادفی طبقه­ ای انتخاب شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه ­های استاندارد جو عاطفی خانواده هیل برن، حل مسئله خلاق باسادر و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس جمع‌آوری گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق آزمون­ های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام ­به­ گام در نرم‌افزار SPSS انجام و جهت تعیین نقش میانجی نیز از روش چهار مرحله­ ای بارون و کنی استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که از مجموع 275 نفر دانشجو 167 نفر (60/7درصد) پسر و 108 نفر معادل 39/3 درصد دختر بودند. همچنین بین جو عاطفی خانواده با حل مسئله خلاق(0/312=r و 0/003 =p) و مؤلفه خلاقیت (0/243=r و0/021 =p) رابطه معنی­ دار وجود داشت. ارتباط بین تفکر انتقادی با حل مسئله خلاق (0/385=r و 0/002=p )، بالندگی(0/383=r و0/002 =p)و تعهد (0/348=r و0/008 =p) نیز معنی ­دار بود. در نهایت نقش واسطه­ ای تفکر انتقادی در رابطه بین جو عاطفی خانواده و حل مسئله خلاق مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصله بین جو عاطفی خانواده با حل مسئله خلاق در دانشجویان رابطه معنی­ داری وجود داشت. تفکر انتقادی نقش واسطه ­ای در بین دو متغیر اصلی ایفاء نمود، به­ طوری­ که با قرار گرفتن در رابطه بین جو عاطفی و حل مسئله خلاق، رابطه این دو متغیر از معنی ­داری خارج شد. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-882-fa.html M3 10.29252/rme.12.1.14 ER -