TY - JOUR T1 - The Effect of Teaching Based on Reflective Education on Management Skills of Preeclampsia in Midwifery Students TT - تاثیر آموزش مبتنی بر یادگیری تأملی بر مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 12 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-876-fa.html Y1 - 2020 SP - 1 EP - 9 KW - Reflective Education KW - Students KW - Midwifery KW - Preeclampsia N2 - مقدمه: یادگیری از موضوعات اساسی در آموزش بالینی و نیازمند استراتژی­ های جدید آموزشی است. آموزش از طریق یادگیری تأملی از شیوه­ های آموزشی فعال محسوب می­ شود که باعث ارتقاء توانمندی و مهارت بالینی فرد در حرفه خود می ­شود. از این رو مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش مبتنی بر یادگیری تأملی بر مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی انجام گردید. روش ها: این مطالعه از نوع نیمه­ تجربی با طرح دو در گروه آموزش به روش یادگیری تأملی و گروه آموزش به روش سنتی دانشگاه­ ها، قبل و بعد از آموزش، که بر روی دانشجویان مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در نیمه دوم سال ۹۵ انجام گردید. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی مامایی، کارشناسی ارشد و مشاوره در مامایی که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند را تشکیل می­ دادند. نمونه­ های پژوهش تعداد ۶۰ نفر از دانشجویان ترم ۶ و ۸ کارشناسی مامایی، ترم ۲ و ۴ کارشناسی ارشد مامایی و مشاوره بودند. در ابتدا نمونه ­گیری به صورت در دسترس انجام و سپس نمونه­ ها به روش تخصیص تصادفی، در دو گروه آموزش به روش یادگیری تأملی و روش سنتی دانشگاه ­ها تقسیم شدند. مهارت بالینی اداره پره اکلامپسی در هر دو گروه قبل و یک هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون بالینی ساختارمند عینی (شش ایستگاه) سنجیده شد. داده­ ها با استفاده از آزمون­ های من ویتنی و ویلکاکسون و از طریق نرم ­افزار آماری SPSSتجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره مهارت بالینی اداره پره اکلامپسی دانشجویان در هر دو گروه آموزش (یادگیری تأملی0/8 ± 29/5 و سنتی ۵/۰±۵/۲۹) یک هفته بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله (یادگیری تأملی 0/3±56/2 و سنتی 9/4± 42/2) تفاوت معنی ­داری وجود دارد (0/5>P). نتیجه گیری: آموزش مهارت بالینی با روش یادگیری تأملی باعث عملکرد بهتر دانشجویان در فرآیند مراقبت می ­گردد و می ­توان از آن در جهت ارتقاء کیفیت مهارت­ های بالینی دانشجویان بهره گرفت. M3 10.29252/rme.12.2.1 ER -