AU - Mollashaei Share, S AU - Baradaran, HR AU - Boryri, T AU - Teimouri, A AU - Mollashaei Share, Sh AU - Mollashaei Share, AR TI - The effect of Team Based Learning and Classical Lecture on the Knowledge and Attitudes of Midwifery Students in the Course of Midwifery Emergency PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 11 VI - 3 IP - 3 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-807-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-807-fa.pdf SO - gums-rme 3 AB  - مقدمه:روش یادگیری مبتنی بر تیم Based LearningTeam یک استراتژی آموزشی نوین در یادگیری مشارکتی و فعال است که در آن از مطالعه فردی، گروهی و روش حل مسئله استفاده می­ گردد. در پژوهش حاضر تاثیر دو روش تدریس سخنرانی کلاسیک و روش TBL بر دانش و نگرش دانشجویان مامایی در مباحث فوریت ­های مامایی مقایسه گردید. روش:این مطالعه کارآزمایی دوگروهی با طرح پس­ آزمون بر روی30 نفر از دانشجویان کارشناسی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام گرفت. دانشجویان براساس معدل به دو گروه همتا تقسیم شدند و سپس به­ صورت تصادفی در یک گروه تدریس به شیوه سخنرانی کلاسیک (15نفر) و گروه دیگر تدریس به شیوه TBL (15 نفر) قرار گرفتند. مداخله آموزشی برای هر کدام از گروه­ ها به ­طور جداگانه به مدت 5 جلسه 2 ساعته صورت گرفت. تاثیر دو روش تدریس بر نگرش با پرسش­نامه 20 سوالی و بر دانش با آزمون نهایی که در پایان 5 جلسه در هر دو روش به ­صورت کتبی برگزار گردید سنجیده شد. داده ­ها با استفاده از آزمون t مستقل از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها:نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات دانش دانشجویان، گروه سخنرانی (16/95) و گروه TBL (22/53) تفاوت معنی­داری به نفع TBL وجود دارد (0/001>Pو 6/07=t). همچنین بین میانگین نمرات در ارزیابی فردی در گروه TBL (23/60) و ارزیابی گروهی (25/80) تفاوت معنی­ داری مشاهده شد (0/001>Pو 7/35=t). همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات نگرش دانشجویان گروه سخنرانی (34/53) و گروه TBL (78) نیز تفاوت معنی­ داری (0/001>Pو 15/749=t)به نفع TBL وجود دارد. نتیجه­ گیری:یافته­ ها بیانگر موثر بودن روش یادگیری مبتنی بر تیم را در بالا بردن دانش و نگرش دانشجویان بود. لذا براساس نتایج می ­توان مدرسین را به کاربرد این روش تدریس در درس فوریت­ های مامایی ترغیب نمود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-rme PG - 22 PT - Research YR - 2019