TY - JOUR JF - gums-rme JO - RME VL - 5 IS - 2 PY - 2013 Y1 - 2013/10/01 TI - The Effect of Training Emotional Intelligence on Public Health of Nurses Working in Hospitalization Wards of Shafa Hospital of Rasht City TT - بررسی تاثیر آموزش‌ هوش‌ هیجانی‌ بر سلامت‌ عمومی ‌پرستاران‌ شاغل‌ در بخش‌های‌ بستری‌ بیمارستان‌ شفای‌ شهر رشت1392 N2 - مقدمه: با توجه اهمیت ارتقاء سلامت روان پرستاران و نقش آن در کیفیت خدمات ارائه شده، پژوهش حاضر در همین راستا و با ‌ هدف‌ تعیین تاثیر آموزش‌ هوش‌ هیجانی‌ بر سلامت‌ عمومی‌ پرستاران‌ شاغل‌ در بخش‌های‌ بستری‌ بیمارستان‌ شفای‌ شهر رشت انجام گردید. روش ­ ها: پژوهشی نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد بود و جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در بخش ­ های بستری بیمارستان شفای شهر رشت در سال 92- 1391 بود . ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 بود. از کل جامعه آماری، 200 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه، تعداد 30 نفر که نمره بالای خط برش 26 در پرسشنامه سلامت عمومی داشتند، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی ساده در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت یک ماه هفته ای دو جلسه آموزش هوش هیجانی را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. در پایان پس آزمون در مورد هر دو گروه اجرا گردید. داده ها، با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانکوا) و از طریق نرم افزار اماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ ها: نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی اثر معنی ­ داری داشته است (001 /0> P ) و مجذور سهمی إتا شدت این اثر را (61/0) نشان داد. همچنین آموزش هوش بر علائم جسمانی، علائم اضطراب، کارکرد اجتماعی و علائم افسردگی موثر بوده است (01/0 P< ( . نتیجه­گیری: آموزش هوش‌ هیجانی ‌می تواند به عنوان راهکاری برای افزایش سلامت‌ عمومی‌ پرستاران‌ مؤثر باشد. SP - 1 EP - 7 AU - ghorbanshiroodi, Sh AU - rangrazian, F AD - Tonekabon azad university KW - Training emotional intelligence KW - public health KW - nurse UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-119-fa.html DO - 10.18869/acadpub.rme.5.2.1 ER -