TY - JOUR JF - gums-rme JO - RME VL - 11 IS - 2 PY - 2019 Y1 - 2019/7/01 TI - The Role of Self-Construal and Academic Emotions in predicting Academic Adjustment of Medical Students TT - نقش خودتفسیری و هِیجانات تحصیلی در پیش بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی N2 - مقدمه: سازگاری تحصیلی از جمله عوامل مهمی می ­باشد که بر عملکرد تحصیلی اثرگذار بوده و مطالعاتی را در مدارس و دانشگاه­ ها به خود اختصاص داده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین سهم عوامل خودتفسیری و هیجانات تحصیلی در پیش ­بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام شد. روش ­ها: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. از میان جامعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی 97-96، نمونه ­ای به حجم 395 نفر (253 دختر و 142 پسر) به شیوه نمونه­ گیری چند مرحله­ ای تصادفی انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه­ های خودتفسیری (هاردین، لونگ و باوات)، سازگاری (بیکر و سریاک) و هیجانات تحصیلی (پکران، گوئتز و فرانزل) جمع ­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ­ها با بهره­ گیری از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام در نرم افزار آماری SPSS انجام شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که رابطه­ ی سازگاری تحصیلی با خودتفسیری وابسته (0/20= P ، 0/01>r) و هیجانات تحصیلی (0/16= P، 0/01> r) مثبت و معنی­ داری است و با خودتفسیری مستقل (0/11-= P، 0/05> r) و هیجانات تحصیلی (0/13-= P، 0/05> r) منفی و معنی­ داری است. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام نیز حاکی از آن بود که خود تفسیری وابسته و هیجانات تحصیلی مثبت می­ توانند سازگاری تحصیلی دانشجویان را به ­طور مثبت و معنی ­دار پیش ­بینی کنند. نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می­ توان گفت خودتفسیری وابسته و هیجانات تحصیلی مثبت نقش معنی ­داری در پیش ­بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دارند. بنابراین با توجه به یافته­ های حاصل از این مطالعه پیشنهاد می ­گردد، مراکز مشاوره دانشجویی در چنین دانشگاه ­های، اقدام به برگزاری کارگاه ­های آموزشی با محوریت خودتفسیری و هیجانات تحصیلی با هدف افزایش سازگاری تحصیلی دانشجویان نمایند. SP - 44 EP - 53 AU - Arabzadeh, M AD - Department of Educational Psychology, Faculty of Education & Psychology, Kharazmi university, Tehran, Iran KW - Academic Adjustment KW - Self-Construal KW - Academic Emotion KW - Students UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-751-fa.html DO - 10.29252/rme.11.2.44 ER -