%0 Journal Article %A Mohebi Amin, A %A Rabiei, M %T Study of the Relationship between Self-Efficacy Beliefs and Creative Teaching in Mashhad Nursing and Midwifery Faculty %J Research in Medical Education %V 11 %N 1 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-718-fa.html %R 10.29252/rme.11.1.10 %D 2019 %K Self-Efficacy, Teaching, Creativity, Faculty Member, %X مقدمه: بهره­ گیری از روش­ های خلاقانه در تدریس نیازمند درک و شناخت استاد از توانایی­ های خود است. هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی استادان و روش تدریس خلاقانه در دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی مشهد بود. روش ها: این پژوهش یک مطالعه­ ی توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل استادان دانشکده پرستاری و مامایی مشهد به تعداد 55 نفر بود. نمونه ­گیری به روش سرشماری انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه استاندارد شده باورهای خودکارآمدی و پرسشنامه تدریس خلاقانه بود. داده ها با استفاده از روش­ های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره دیدگاه استادان نسبت به تدریس خلاقانه برابر با 8/820±81/942 و باورهای خودکارآمدی 9/961±77/792 است. همچنین بین باورهای خودکارآمدی و مهارت‌های تدریس خلاقانه استادان رابطه معنی­ داری وجود داشت (N=41 r=0.411, p=0.008). نتایج پژوهش نشان داد که بین سنوات تدریس و خودکارآمدی (0/37=r)، مرتبه علمی و جنسیت (0/41=r) و سنوات تدریس و مرتبه علمی (0/46=r) نیز رابطه معناداری را وجود دارد. نتیجه گیری: براساس یافته­ های پژوهش به نظر می ­رسد باورها و تصورات استادان از توانایی­ های خود، منجر به نگرش مثبتی نسبت به بهره­ گیری از روش­ های خلاق در تدریس می­ شود. استادانی که به توانایی خود اعتقاد دارند، روش­ های خلاقانه­ تر و موثرتری را در تدریس به ­کار می­ گیرند. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-718-fa.pdf %P 10-19 %& 10 %! %9 Research %L A-10-805-1 %+ Department of educational sciences, faculty of literature and human sciences ,hakim sabzevari university, sabzevar, Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2019