RT - Journal Article T1 - The Effectiveness of Nursing Process Implementation with Concept Mapping via Mobile Phone on Nursing Student Self-Efficacy in Critical Care Course JF - gums-rme YR - 2018 JO - gums-rme VO - 10 IS - 4 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-698-fa.html SP - 3 EP - 11 K1 - Concept Mapping K1 - Mobile Applications K1 - Self Efficacy K1 - Students K1 - Nursing AB - مقدمه: نقشه مفهومی، ابزاری مفید برای ارائه مراقبت طبق فرآیند پرستاری است. با توجه به دسترسی فراگیران به تلفن همراه و همچنین نقش این ابزار در افزایش مهارت­های آنان در استفاده از فرآیند پرستاری، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر اثربخشی فرآیند پرستاری به شیوه نقشه مفهومی با تلفن همراه بر خودکارآمدی دانشجویان در کارورزی مراقبت ویژه انجام شده است. روش ها :در این مطالعه نیمه تجربی دو گروهه ، 68 دانشجوی سال چهارم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی لرستان در نیم­سال دوم سال تحصیلی 95- 94 با تخصیص تصادفی طبقه­ ای در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. درگروه مداخله تدریس فرایند پرستاری به روش نقشه مفهومی مبتنی بر نرم­افزار و در گروه کنترل تدریس به روش سنتی ارائه شد. خودکارآمدی فراگیران قبل و بعد از مداخله با «آزمون خودکارآمدی بالینی» مشتمل بر چهار حیطه سنجیده شد. مدیریت داده ­ها با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS و تحلیل داده ­ها از طریق آماره ­های توصیفی و آزمون دقیق فیشر، استقلال مجذور کای و من ویتنی انجام شد . یافته ها:نمره کل خودکارآمدی آزمودنی ­ها قبل از مطالعه در دو گروه تفاوت معنی­ داری نداشت، اما پس از مداخله درصد افزایش نسبی نمره خودکارآمدی بالینی کل (0/001>p) و ابعاد آن شامل بررسی (0/005=p)، تشخیص (0/002=p)، اجرا (0/005=p)و ارزشیابی (0/001>p)در گروه مداخله بیش از گروه کنترل بود . نتیجه گیری: اجرای فرآیند پرستاری به شیوه نقشه مفهومی منجر به افزایش خودکارآمدی فراگیران در عملکرد بالینی می­شود. با توجه به دسترسی آسان فراگیران به تلفن همراه، استفاده از این شیوه "با استفاده از نرم ­افزار مبتنی بر تلفن همراه" در آموزش دانشجویان پرستاری توصیه می­ شود. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-698-fa.html M3 10.29252/rme.10.4.3 ER -