RT - Journal Article T1 - The Effects of COMFORT Education on Nurses’ Attitude towards Communication Skills JF - gums-rme YR - 2018 JO - gums-rme VO - 10 IS - 4 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-645-fa.html SP - 23 EP - 30 K1 - educational course K1 - COMFORT K1 - Communication Skill AB - مقدمه: پرستاری حرفه‌ای است که در متن محیط کار، ارتباطات گوناگونی را در طیف وسیعی از تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی برقرار می‌سازد. کامفورت از کنار هم قرارگرفتن ابتدای معادل لاتین هفت موضوع ارتباطات، جهت‌گیری و فرصت، ذهن‌آگاهی، خانواده، نظارت، پیام‌های تطبیقی اساسی و تکراری و تیم تشکیل شده است. این مطالعه با بررسی تاثیر دوره آموزشی کامفورت بر نگرش پرستاران به مهارت‌های ارتباطی انجام گرفت. روش‌ها: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 96 (316 نفر) بود. تعداد 60 نفر از پرستاران با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل (در هر گروه 30 نفر) تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه سنجش نگرش مهارت‌های ارتباطی پرستاران بود که در پیش و پس­آزمون مورد استفاده قرار گرفت. یک هفته پس از برگزاری پیش­ آزمون، دو جلسه آموزشی کامفورت که هر یک به مدت 4 ساعت برای نفرات گروه آزمون تشکیل و سپس پس ­آزمون گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌ کوواریانس با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار پیش آزمون در گروه آزمایش 1/34± 3/69 و در گروه کنترل 0/09± 3/78 و در پس آزمون در گروه آزمایش 1/04±3/44 و در گروه کنترل 0/27±4/77 بود. نتایج نشان داد که دوره آموزشی کامفورت بر تغییر نگرش پرستاران به مهارت‌های ارتباطی مؤثر بوده و 27 درصد کل واریانس موجود در تغییر نگرش پرستاران به مهارت‌های ارتباطی مربوط به دوره آموزشی کامفورت بوده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نقش مؤثر آموزش کامفورت در تغییر نگرش پرستاران به مهارت‌های ارتباطی، آموزش این دوره می‌تواند جزء برنامه‌های توسعه‌ فردی و حرفه‌ای پرستاران قرار گیرد. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-645-fa.html M3 10.29252/rme.10.4.23 ER -