TY - JOUR T1 - Effectiveness of Critical Thinking Training on the Strategies of Constructive Thinking and Self-efficacy of Medical Sciences Students TT - اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر راهبردهای تفکر سازنده و خوداثرمندی دانشجویان JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 12 IS - 1 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-854-fa.html Y1 - 2020 SP - 4 EP - 13 KW - Critical Thinking KW - Constructive Thinking KW - Self-Efficacy KW - Students KW - Medical Sciences N2 - مقدمه: توجه به تفکر انتقادی یکی از اهداف آموزش عالی و مولفه ­ای کلیدی در سلامت روان دانشجویان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر راهبردهای تفکر سازنده و خوداثرمندی دانشجویان علوم پزشکی بود. روش ­ها:این مطالعه به روش نیمه ­تجربی و به صورت طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه گواه انجام گرفت. نمونه پژوهش ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم­ پزشکی لرستان در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ بودند که با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه شاهد و مورد جایگزین شدند. قبل و بعد از اجرای آموزش تفکر انتقادی برای سنجش بازده­ های عاطفی راهبردهای تفکر سازنده اسپتاین و مایر (1990) و خوداثرمندی موریس (2001) که هر دو دارای شاخص ­های قابل قبول روایی و پایایی بودند، استفاده شد. آموزش تفکر انتقادی برای گروه مورد به­ طور جداگانه، ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ­ای اجرا و از دو گروه پس ­­آزمون به­ عمل آمد و در این مدت برای گروه کنترل هیچ آموزشی اعمال نشد. در نهایت، اطلاعات به­ دست آمده از پیش ­­آزمون و پس ­آزمون نمرات مربوط به گروه مورد و گروه شاهد از طریق نرم­ افزار آماری SPSS و با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها:نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین راهبردهای تفکر سازنده و خوداثرمندی 0/241 است. همچنین بین میانگین نمرات پیش­ آزمون راهبردهای تفکر سازنده (8/81) و خوداثرمندی (83/3) در گروه کنترل با راهبردهای تفکر سازنده (86/1) و خوداثرمندی (76/4) در گروه آزمایش تفاوت معنی­ داری وجود نداشت. یافته­ ها بیانگر آن بود که بین میانگین نمرات پس ­آزمون راهبردهای تفکر سازنده (0/78) و خوداثرمندی (81/6) در گروه کنترل و میانگین نمرات پس­آزمون راهبردهای تفکر سازنده (88/4) و خوداثرمندی (99/05) در گروه آزمایش تفاوت معنی­ داری وجود دارد (P=0/001،F< 12/57). نتیجه­ گیری: بنابراین با توجه به این­ که به­ کارگیری آموزش تفکر انتقادی در افزایش راهبردهای تفکر سازنده و خوداثرمندی در دانشجویان تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش راهبردهای تفکر سازنده و خوداثرمندی در دانشجویان می­ شود، برگزاری دوره­ هایی در این زمینه در مراکز آموزشی توصیه می­­ شود. M3 10.29252/rme.12.1.4 ER -