TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Critical Thinking Training on the Happiness and Tolerance of Ambiguity in Medical Students TT - اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر شادکامی و تحمل ابهام دانشجویان علوم پزشکی JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 10 IS - 3 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-641-fa.html Y1 - 2018 SP - 58 EP - 66 KW - Critical Thinking KW - Happiness KW - Tolerance of ambiguity KW - Students KW - Medical Sciences N2 - مقدمه:توجه به تفکر انتقادی یک از اهداف آموزش عالی و مؤلفه­ های کلیدی بهداشت روانی در دانشجویان است. لذا این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر تحمل ابهام و شادکامی دانشجویان انجام اجرا شد. روش ها: این پزوهش به روش نیمه ­تجربی و به صورت طرح آزمایش پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش40 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 96-95 بودند که با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. قبل و بعد از اجرای آموزش تفکر انتقادی برای سنجش بازده ­های عاطفی تحمل ابهام و شادکامی از پرسشنامه­ های شادکامی آکسفورد آراجایل و همکاران و تحمل ابهام مک‌کین و دیوی دال که هر دو دارای شاخص ­های قابل قبول روایی و پایایی بودند، استفاده شد. آموزش تفکر انتقادی برای گروه آزمایش به ­طور جداگانه، 10 جلسه 90 دقیقه­ ای اجرا و از دو گروه پس ­آزمون به­ عمل آمد و در این مدت برای گروه کنترل هیچ آموزشی اعمال نشد. در نهایت اطلاعات بدست آمده از پیش ­آزمون و پس ­آزمون نمرات مربوط به گروه مداخله و گروه کنترل از طریق نرم­ افزارspss و با استفاده از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها:نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین شادکامی و تحمل ابهام 0/119 است. همچنین بین میانگین نمرات شادکامی (45/02) و تحمل ابهام (45/06) در گروه کنترل و در میانگین نمرات شادکامی (47/6) و تحمل ابهام (46/6) در گروه آزمایش تفاوت معنی­ داری مشاهده نشد. یافته ­ها بیانگر آن بود که بین میانگین نمرات پس ­آزمون شادکامی (39/06) و تحمل­ ابهام (38/06) در گروه کنترل و میانگین نمرات پس ­آزمون شادکامی (62/7) و تحمل­ ابهام (62/87) در گروه آزمایش تفاوت معنی­ دار وجود دارد (46/96=p<0/001,F). نتایج نشان داد که آموزش تفکر انتقادی باعث افزایش تحمل ابهام و شادکامی در دانشجویان می ­شود. نتیجه گیری:با توجه به ­این­ که بکارگیری آموزش تفکر انتقادی بر شادکامی و تحمل ابهام تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش شادکامی و تحمل ابهام دانشجویان می­ گردد، برگزاری دوره­ ایی در این زمینه در مراکز آموزش عالی توصیه می­ شود. M3 10.29252/rme.10.3.58 ER -