TY - JOUR T1 - Investigating the Role of Academic Vitality and Happiness in Predicting the Students Creativity in Lorestan University of Medical Sciences TT - بررسی نقش سرزندگی تحصیلی و شادکامی در پیش‌بینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 10 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-613-fa.html Y1 - 2018 SP - 28 EP - 37 KW - Academic Vitality KW - Happiness KW - Creativity KW - Students KW - Medical N2 - مقدمه:خلاقیت به­ عنوان یک فعالیت فکری و ذهنی در طول زندگی انسان همواره به منزله یک نیاز عالی در تمامی ابعاد مطرح بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرزندگی تحصیلی و شادکامی در پیش­ بینی خلاقیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بر روی کلیه دانشجویان رشته­ های مامایی، پرستاری، بهداشت و پیراپزشکی مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه براساس جدول مورگان 210 نفر (57/1 درصد زن و42/9 درصد مرد) و به ­صورت نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه ­های استاندارد شادکامی آکسفورد، خلاقیت عابدی، سرزندگی تحصیلی دهقانی ­زاده و حسین­ چاری بود. داده ­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام ­به ­گام و آزمون t گروه ­های مستقل با استفاده از نرم ­افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد در بین هر دو گروه دختران و پسران، بین سرزندگی تحصیلی با خلاقیت و هم چنین شادکامی با خلاقیت رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام­ به­ گام نیز نشان داد که در بین دختران متغیر­های سرزندگی تحصیلی و شادکامی 13/9 درصد و در بین پسران سرزندگی تحصیلی و شادکامی با هم 18 درصد واریانس خلاقیت را پیش ­بینی نمودند. از سویی دیگر نتایج t گروه­ های مستقل نشان داد که بین سرزندگی تحصیلی، شادکامی و خلاقیت دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی­ داری وجود دارد به ­طوری که خلاقیت (0/01>p) در بین پسران بیشتر از دختران و سرزندگی تحصیلی (0/001>p) و شادکامی (0/01>p) در بین دختران بیشتر از پسران بود. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت نقش سرزندگی تحصیلی و شادکامی در پیش­بینی خلاقیت داشجویان، برنامه­ های دانشگاه باید به گونه ­ای سازماندهی شوند که زمینه­ های ارتقای خلاقیت دانشجویان از طریق مؤلفه­ های سرزندگی تحصیلی و شادکامی فراهم آید. M3 10.29252/rme.10.2.28 ER -