TY - JOUR T1 - Research Diagnosis in Postgraduate Students of Guilan University of Medical Sciences TT - عارضه‌یابی پژوهشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 10 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-592-fa.html Y1 - 2018 SP - 46 EP - 57 KW - Research KW - Diagnosis KW - Students KW - Health Services N2 - مقدمه:پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید. اگر پژوهشی انجام نشود دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. عارضه­ یابی، نیز تشخیص مشکلات موجود در سازمان و ارائه راهکارهای مناسب و عملی برای رفع آن­ها می‌باشد. پژوهش حاضر به منظور عارضه ­یابی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دردانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گرفت. روش ها:این پژوهش از نوع پژوهش­های کیفی است که با استفاده از رویکرد تحلیل محتوی انجام شد .جامعه آماری دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود که با استفاده از رویکرد نمونه­ گیری هدفمند تعداد 15 نفر به عنوان مشارکت­ کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. تحلیل داده ­ها با نرم افزارMaxqda انجام شد. برای به­دست آوردن اعتبار و روایی داده­ ها از دو روش بازبینی مشارکت­ کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت ­کننده در پژوهش استفاده شد. یافته ها:داده ها پس از تجزیه و ترکیب در قالب 97 کد اولیه و10 مقوله اصلی دسته ­بندی گردید. کدهای اصلی شامل مهارت­ های فردی، نقش استاد، سنجش کیفی، ضرورت پژوهش، مشکلات فردی، جو علمی، مشکلات مجلات، تخلفات پژوهشی، آزادی در انتخاب موضوع پژوهش و مشکلات ساختاری بودند. نتیجه گیری:شناسایی و توجه به عوامل و مشکلات چند بعدی فردی، و سازمانی موثر بر پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی می­ تواند باعث تعالی پژوهشی گردد. M3 10.29252/rme.10.2.46 ER -