@ARTICLE{Kermansaravi, author = {Najafi, F and Kermansaravi, F and Mirmortazavi, M and Gheisaranpour, HA and }, title = {The Efficacy of Logbook in Clinical Wards from the Viewpoints of Nursing Faculty Members and Students}, volume = {9}, number = {3}, abstract ={مقدمه: یکی از مسایل مهم در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری ارتقاء کیفیت آن است که مستلزم ارزشیابی مستمر است. لاگ بوک بعنوان یکی از موثرترین شیوه ­های ارزشیابی بالینی محسوب می­ گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی لاگ بوک در بخش­ های بالینی از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری زاهدان انجام شد. روش ها: در مطالعه مقطعی حاضر، 100 نفر از دانشجویان پرستاری و 24 نفر از اساتید دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان در سال تحصیلی 1396 به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته در دو بخش ویژگی ­های فردی و پرسشنامه لاگ بوک شامل 4 حیطه کیفیت، ضرورت، پیامدها و نحوه تکمیل لاگ بوک متشکل از 42 سوال و یک سوال باز پاسخ، جمع­ آوری شد. روایی صوری و محتوای پرسشنامه توسط اعضای هیات علمی دانشگاه تایید گردید. پایایی پرسشنامه به روش بازآزمایی محاسبه و با ضریب همبستگی 0/80 تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون استنباطی (تی مستقل) تحت نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافته ها: 87/5 درصد اساتید و 44 درصد دانشجویان استفاده از لاگ بوک را در واحدهای عملی ضروری می­ دانستند. بیش از 60 درصد اساتید و دانشجویان معتقد بودند که فعالیت­ های لاگ بوک منطبق بر نیاز دانشجویان نیست. 66/7 درصد اساتید و 59 درصد دانشجویان تکمیل دفترچه را روزانه انجام می­ دادند. میانگین نمره کل نظر اساتید از لاگ بوک 9/18±52/58 و دانشجویان 80/9±22/43 بود. تفاوت آماری معنی­ داری بین میانگین نمره دو گروه وجود داشت (0/001>p). نتیجه گیری: براساس یافته­ ها، در مجموع دیدگاه اساتید در خصوص لاگ بوک مثبت ­تر از دانشجویان بود؛ اما از آنجایی که لاگ بوک بایستی برطرف­ کننده نیازهای یادگیری دانشجویان باشد، بازنگری در محتوی آن به طور مستمر امری ضروری است. }, URL = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-572-fa.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-572-fa.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, doi = {10.29252/rme.9.3.64}, year = {2017} }