AU - kashani, E AU - Ayatnia, M AU - Tajabadi, A TI - Effective Training: The Key to Nurses' Empowerment PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 11 VI - 1 IP - 1 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-775-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-775-fa.pdf SO - gums-rme 1 AB  - امروزه آموزش یکی از عوامل مهم در افزایش بهره­ وری کارکنان و سازمان­ ها است (1). در سیستم سلامت،‌ باتوجه به­­ این که پرستاران نقش مهمی در بهبود استانداردهای بهداشتی دارند، باید درباره ی دانش نظری، عملی و روش ­های آموزش به ­روز شوند (2). اعضای هیأت علمی پرستاری، منبع اصلی یادگیری نگرش­ ها و فرهنگ حرفه­ ای هستند و شکل­ گیری هویت پرستاری دانشجویان، مبتنی بر تعاملات اجتماعی با آن­ها است که توسط ارزش ­ها و هنجارهای آموخته شده از طریق برنامه ­ی درسی رسمی و غیررسمی شکل می ­گیرد (3). یکی از رﺳﺎﻟﺖﻫﺎی داﻧﺸﮑﺪهﻫﺎی ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی داﻧﺸﺠﻮیﺎن ﺟﻬﺖ ﭘﺬیﺮش ﻧﻘﺶﻫﺎی ﺧﻄﯿﺮ ﺣﺮﻓﻪ­ی پرستاری است (4). هدف از آموزش در داﻧﺸﮑﺪه­ﻫﺎی ﭘﺮﺳﺘﺎری، ایﺠﺎد ﺗﻔﮑﺮ اﻧﺘﻘﺎدی و ﺧﻼق، یﺎدﮔﯿﺮی ﺧﻮدراﻫﺒﺮ، ارﺗﻘﺎی ﻣﻬﺎرت­ﻫﺎی رواﻧﯽ- ﺣﺮﮐﺘﯽ، ﺗﻮاﻧﺎیﯽ ﻣﺪیﺮیﺖ زﻣﺎن، اﻓﺰایﺶ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ، ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از اﻧﻔﻌﺎل داﻧﺸﺠﻮیﺎن ﻣﯽ­ﺑﺎﺷﺪ(5). برای رسیدن به این اهداف از راهبردهای مختلفی می­توان بهره برد که به چند مورد اشاره می ­گردد. 1) سخنرانی: علی­ رغم این­که این روش بعضی اوقات غیرفعال و خسته­کننده است، ولی برای صرفه­ جویی در وقت و هزینه مناسب است و می­توان اطلاعات زیادی را به گروه ­های یادگیرنده منتقل نمود. ازطرفی با توجه به ارائه­ی هم­زمان با اسلاید و فیلم، برای دانشجویان نیز سرگرم­ کننده است. 2) شبیه­ سازی: سناریوهای بالینی واقع­ گرایانه، به پرستاران کمک می­ کند تا شایستگی­ های فردی، کـار گـروهی و تفکـر انتقادی را با کم­­ترین خطر آسیب­ رساندن به مددجویان ایجاد و توسعه دهند. تجربه­ ی بالینی مربی در واقعیت سازی موقعیت­ ها اهمیت زیادی دارد. 3) نقشه مفهومی: این راهبرد، به مربیان کمک می ­کند تا به راه­هایی که بین ایده­ های مختلف ارتباط برقرار می­کند، توجه کرده و دانش خود را به­صورت منطقی سازماندهی یا پردازش کنند. با نقشه مفهومی، دانشجویان نیز ادراکات فعلی خود را تصدیق نموده و ایده­ های جدید خلق می­ نمایند تا شکاف موجود بین دانش خود و نیازهای آینده را پر نمایند. 4) دوره ­های آنلاین: یادگیری آنلاین به دلیل انعطاف­ پذیری، قابلیت دسترسی و هزینه کم همراه با بهره ­وری بالا، برای آموزش پرستاران مفید است. حجم گسترده ­ای از محتوای جدید و متنوع را از این طریق می­توان انتقال داد. 5) بازی و سرگرمی: این روش در آموزش پرستاری، محیطی مثبت، سرگرم­کننده و جذاب را ایجاد کرده و انگیزه و علاقه­ی دانشجویان را افزایش می­ دهد. آن­ها می­ توانند مهارت­ های تفکر انتقادی را تقویت نموده و با سایر تکنیک­ های یادگیری مانند سخنرانی ترکیب شوند. بازی را می­ توان با استفاده از فرمت­ های مختلف، حتی برنامه ­های تلفن همراه نیز اجرا کرد. 6) نقش بازی­ کردن: این روش مانند شبیه ­سازی­ نیست، زیرا آن­ها به­ صورت متن پیاده نمی­ شوند و شامل بداهه­ سازی و ابتکار هستند. این روش در آموزش پرستاری بسیار مهم است زیرا رفتار، ارتباطات و مدیریت تعارض را تسهیل کرده و بازتابی از یادگیری می ­باشد. 7) کلاس درس مشارکتی (Jigsaw): این تکنیک شامل ساختن گروه ­های خانگی برای تکمیل وظایف است. یک عضو برای جمع ­آوری داده ­ها انتخاب شده و اطلاعات را به گروه اصلی منتقل می ­کند. این روش به دانشجویان کمک می­ کند تا مهارت گوش دادن، مشارکت و همدلی را افزایش دهند. همچنین ضروری است تا فرصتی برای کسب اطلاعاتدر مورد فعالیت وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که حمایت، انعکاس و افزایش یادگیری می ­تواند حاصل شود. 8) مطالعات موردی:‌ داستان­ هایی هستند که واقع­ بینانه و پیچیده هستند و معمولأ شامل درگیری با مسئله­ ای می ­شود که باید توسط دانشجو حل شود. هدف این است که فاصله بین تئوری وعمل کاهش یافته، برنامه ­ریزی در مورد فعالیت و تفکر انتقادی را بهبود بخشد. پس از آن­که دانشجویان فرصتی برای کار با مددجوی خود داشتند، مربی باید پیشنهادات یادگیرندگان را برای حل مسئله مورد بررسی قرار دهد. 9) بحث و مناظره: این رویکرد، باعث تسهیل تفکر انتقادی و دیدگاه ­های جایگزین شده و فرصتی برای تمرین ارتباطات کلامی فراهم می ­کند. مهارت­ های تحقیقاتی یادگیرندگان را ارتقاء می­ بخشد و به ­آن­ها کمک می­کند تا ایده­ها و استدلال­ های خود را به روشنی بیان کنند. 10) آموزش مسئله­ محور: این رویکرد به یادگیرندگان فرصت یادگیری را از طریق مطالعه­ ی خود هدایتی و کار گروهی می ­دهد. مربی ممکن ­است در مورد سناریو سؤالاتی نماید و بازخوردی برای آن­ها ارائه کند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-rme PG - 1 PT - letter to Editor YR - 2019