RT - Journal Article T1 - Comparison of the Educational System and Curriculum of Masters of Pediatric Nursing in Iran and Toronto, Canada: A Comparative Study JF - gums-rme YR - 2018 JO - gums-rme VO - 10 IS - 4 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-708-fa.html SP - 61 EP - 69 K1 - Comparative study K1 - Curriculum K1 - Master K1 - Pediatric Nursing K1 - Canada K1 - Iran AB - مقدمه: آموزش پرستاری به ­عنوان بخشی از نظام آموزش عالی با سرعت زیادی درحال گسترش است. نادیده انگاشته شدن کیفیت مطالب آموزشی و کارایی دانش آموختگان نگرانی عمده ­ای محسوب می­ شود. با توجه به مطالعات اندک در خصوص مقایسه ساختار آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با سایر کشورها، این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران و تورنتو کانادا انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی– تطبیقی در سال 1397 انجام گردید. جهت ﻣﻘﺎیسه ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺗﺸﮑﯿﻞدﻫﻨﺪه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران و کانادا، با جستجوی اینترنتی، اطلاعات لازم جمع ­آوری و با استفاده از الگوی چهار مرحله ­ای جرج اف بردی تطبیق برنامه­ ها انجام شد. یافته ­ها:نتایج نشان داد که کوریکولوم آموزشی هر دو دانشکده تمام وقت، حضوری و با تاکید بر اصل دانشجو محوری است. در دانشکده پرستاری تورنتو به خلاقیت دانشجویان و مشارکت دانشجویان در آموزش تأکید بیشتری شده و پژوهش و آموزش مبتنی بر شواهد جز ارکان برنامه آموزشی آن­ها محسوب می­ شود. از نظر ساختار دوره و نحوه پذیرش دانشجویان تفاوت ­های فراوانی دارند، اما به ­طور کل شباهت ­هایی نیز در اهداف، نقش­ ها و توانمندی ­ها وجود دارد. همچنین یافته­ ها نشان داد که یکی از مشخصات برجسته برنامه آموزشی تورنتو، نقش رهبری فارغ ­التحصیلان و آموزش فرامرزی حرفه ­ای آن­ها است. نتیجه­ گیری: برنامه کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران با توجه به نیازهای در حال گسترش این رشته و انتظارات فارغ­ التحصیلان در مقایسه با دانشگاه تورنتو نیاز به تغییراتی دارد. لذا توصیه می­ شود برنامه کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران در راستای تقویت برنامه آموزشی از استانداردهای به روز دنیا با توجه به بسترهای آموزشی خود استفاده نماید. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-708-fa.html M3 10.29252/rme.10.4.61 ER -