%0 Journal Article %A Zamani-Manesh, H %A Khorasani, A %A Bakhtiari, T %T Designing a Native Model for the Internationalization of Iran's Medical Sciences Universities: A Qualitative Study %J Research in Medical Education %V 9 %N 2 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-541-fa.html %R 10.29252/rme.9.2.56 %D 2017 %K Universities, Internationalization, Qualitative research, underlying Factors, Superstructure Factors, %X مقدمه: امروزه بین‌المللی‌سازی به یکی از دغدغه‌های اصلی متولیان دانشگاه‌های برتر جهان بدل شده، چراکه بین‌المللی‌سازی شاه‌راهی برای کیفیت‌بخشی، برندسازی، درآمدزایی و اعتبار علمی دانشگاه‌ها است. با توجه به این شرایط پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب مفهومی بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است. روش‌ها: روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با توجه به ماهیت داده‌ها، کیفی است. مشارکت‌کنندگان 16 خبره دانشگاهی بودند که نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و گلوله برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه‌‌های نیمه ساختاریافته بوده که به روش تحلیل تم و با استفاده از نرم‌افزار QSR-NVivo مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: عمده‌ترین یافته‌ها حکایت از آن داشت که مجموع کدهای بدون تکرار 864 مورد بوده که بر اساس تشابهات مفهومی 69 گره‌ آزاد از میان آن‌ها استخراج و این گره‌ها در قالب 10 تم فرعی و 2 تم اصلی دسته‌بندی و براساس آن مدل بومی بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی طراحی شد. نتیجه‌گیری: مدل طراحی‌شده شامل عوامل زیربنایی و روبنایی است که عوامل زیربنایی به صورت غیرمستقیم و نامحسوس بر بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی تاثیر می‌گذارند و عوامل روبنایی به صورت مستقیم و محسوس به دانشگاه‌های علوم پزشکی وجهه بین‌المللی می‌دهند. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-541-fa.pdf %P 56-44 %& 56 %! %9 Research %L A-10-631-1 %+ Department of Education, Faculty of Humanities, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2017