TY - JOUR JF - gums-rme JO - RME VL - 9 IS - 4 PY - 2017 Y1 - 2017/12/01 TI - The Relationship between Academic Emotions and Academic Performance of Medical Students of Shiraz University of Medical Sciences TT - رابطه هیجان های تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز N2 - مقدمه: در سال­ های اخیر به دلیل شناخت پیامدهای هیجان ­ها در حوزه آموزش و یادگیری، تحلیل موقعیت ­های آموزشی با رویکرد و نگاه هیجانی در محیط­ های آکادمیک افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس مطالعه حاضر به نقش هیجان­ های تحصیلی مرتبط بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی می­ پردازد. روش ها: پژوهش حاضر در قالب یک طرح توصیفی - همبستگی در بین دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 96-95 صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 800 نفر بوده که تعداد 250 نفر با روش نمونه ­گیری تصادفی ساده و براساس فرمول لوی و لمشو از این جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه معتبر هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2011) بود که روایی آن به­صورت صوری و محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرنباخ (0/89) تائید گردید. داده‌های پژوهش نیز با استفاده از روش­ های آمار توصیفی و استنباطی و نرم­ افزار آماری SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که بین هیجان­ های مثبت (لذت، امید، افتخار) با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی ­دار (0/01p≤) و بین هیجان­ های منفی (خشم، اضطراب، ناامیدی، شرم و خستگی) با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و غیرمعنی­ دار وجود دارد (0/01p≥). نتایج نشان داد که هیجان ­های لذت، امیدواری، افتخار و شرم توانستند روی هم رفته (0/221) از واریانس عملکرد تحصیلی دانشجویان را تبیین کنند. همچنین دانشجویان مقاطع مختلف تفاوت معنی­ داری در هیجان ­های تحصیلی با یکدیگر داشتند (0/05p≤). نتیجه گیری: یافته­ های پژوهشی حاکی از رابطه بین هیجان­های تحصیلی دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنان بود. بر همین اساس، اساتید بایستی تجربه ­های هیجانی دانشجویان را به منظور استفاده و بهره ­برداری از چنین هیجاناتی برای تسهیل یادگیری بهتر در نظر داشته باشند. SP - 29 EP - 20 AU - Hayat, AA AU - Esmi, K AU - Rezaei, R AU - Nabiee, P AD - Clinical Education Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran KW - emotions KW - learning KW - academic performance KW - medical students UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-528-fa.html DO - 10.29252/rme.9.4.29 ER -