TY - JOUR JF - gums-rme JO - RME VL - 10 IS - 3 PY - 2018 Y1 - 2018/10/01 TI - The Role of Perception of the Curriculum components in predicting academic engagement in nutrition students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences TT - ارتباط ادراک از مولفه های برنامه درسی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانشجویان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی N2 - مقدمه: متخصصان تعلیم و تربیت تمایل دارند که درگیری تحصیلی را مساوی با درگیرشدن فراگیران در تکالیفی مانند حل مسئله و فعالیت‌ هایی بدانند که منجر به توسعه ی مهارت‌های سطوح بالای شناختی مانند ارزشیابی، ترکیب و تجزیه و تحلیل در طبقه‌بندی بلوم می‌شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش ادراک از مولفه­ های برنامه درسی در پیش­بینی درگیری تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش ها: روش پژوهش حاضر توصیفی -تحلیلی است؛ جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی و دانشجویان سال سوم و چهارم دوره کارشناسی رشته تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 96-1395بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 170 نفر انتخاب و روش نمونه ­گیری به ­صورت طبقه­ ای نسبتی به طور تصادفی بود. به­ منظور جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامه ­های ادراک دانشجویان و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری استفاده شد که با توجه به استاندارد بودن پرسشنامه ها روایی و پایایی آن­ها مورد تایید قرار گرفت. داده­ ها پس از جمع ­آوری با استفاده از آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه هم­زمان از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج رگرسیون هم­زمان نشان داد که متغیر ادراک از مولفه­ های برنامه درسی به صورت کلی می­ توانند 41/4 درصد تغییرات متغیر درگیری تحصیلی را تبیین کنند و از بین مولفه ­های برنامه درسی، دو مولفه روش تدریس (01/Beta=0/388،P< 0) و ارزشیابی (01/Beta=0/35،P< 0 ) می­ توانند متغیر ملاک (درگیری تحصیلی) را پیش­بینی کنند و همچنین نتایج نشان داد که مولفه­ های هدف و محتوا به تنهایی قادر به پیش بینی درگیری تحصیلی نیستند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله، ادراک از مولفه ­های برنامه درسی دانشجویان؛ قابلیت پیش ­بینی درگیری تحصیلی را داشت، بنابراین دست­اندرکاران نظام آموزشی دانشگاه می­ توانند با اتخاد اهداف روشن، محتوای به روز و کارآمد، روش­ های تدریس فعال و ارزشیابی متنوع و مستمر، درگیری تحصیلی دانشجویان را ارتقاء دهند. SP - 3 EP - 12 AU - Amouei, N AU - Farajollahi, M AU - Zarabian, F AD - Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Iran KW - Perceptions of Curriculum KW - Academic Engagement KW - Students UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-527-fa.html DO - 10.29252/rme.10.3.3 ER -