AU - Dorri, S AU - Hakimi, H TI - The Effect of Mastery learning model for suction and oxygen therapy skills in nursing students PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 9 VI - 4 IP - 4 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-525-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-525-fa.pdf SO - gums-rme 4 AB  - مقدمه: یادگیری در حد تسلط یکی از روش­های یادگیری فعال می ­باشد که می­تواند منجر به تربیت دانشجویان پرستاری ماهر و آماده نمودن آن­ها برای ورود به حرفه پرستاری شود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر استفاده از مدل یادگیری در حد تسلط در آموزش بالینی برای دانشجویان پرستاری انجام شد. روش ها: : این پژوهش نیمه­ تجربی بر روی 2 گروه از دانشجویان ترم 5 پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی یکی از واحدهای تابعه اصفهان در نیمسال اول سال تحصیلی 93-1392 انجام گرفت. دانشجویانی­ که درس کارآموزی پرستاری بیماری­ های تنفسی را در این نیمسال انتخاب کردند به دو گروه کنترل (9=n) تدریس آموزش بالینی به شیوه معمول و مداخله (7=n) با استفاده از مدل یادگیری در حد تسلط تقسیم شدند. تخصیص نمونه­ ها در دو گروه به صورت غیرتصادفی براساس گروه ­بندی قبلی واحد بالینی دانشکده و بدون دخالت مربی انجام شد. از هر گروه در ابتدای و انتهای کارآموزی، آزمون کتبی به عمل آمد. همچنین مهارت عملی دانشجویان در طول مدت 3 هفته پایش گردیده و عملکرد آن­ها براساس چک لیست روزانه ثبت شد. در پایان، چک لیست­ های ابتدایی و انتهایی با هم مقایسه شدند. پرسشنامه ­ها محقق ساخته بوده و روایی و پایایی آن­ها توسط مربیان پرستاری تایید گردید. داده ­ها با استفاده از آزمون­های ناپارامتریک من ویتنی، ویلکاکسون و از طریق نرم­ افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره مطالب تئوری دانشجویان در گروه روتین، 0/84±15/76 و در گروه یادگیری در حد تسلط، 0/79±15/89 بود که از نظر آماری با استفاده از آزمون ناپارامتریک من ویتنی، معنی­ دار نبود (0/05>p). درمورد مهارت ­های عملی، نتایج نشان داد میانگین تغییرات نمرات چک لیست ارزیابی عملی در ابتدا و انتهای کارآموزی، در گروه کنترل برابر با 0/08±3/2 و در گروه مداخله 0/13±8/4 است که این تغییر با آزمون ویلکاکسون داخل گروه معنی­ دار بود (0/0001>p). آزمون من­ ویتنی با (0/0001>p)حاکی از آن بود که این ارتقای مهارت­ های عملی در گروه یادگیری در حد تسلط به ­طور معنی­ داری بیش از گروه کنترل است. نتیجه گیری: به نظر می­ رسد که مدل یادگیری در حد تسلط از لحاظ یادگیری تئوریکی مطالب، تفاوتی با روش روتین ندارد اما از لحاظ مهارت­ های عملکردی در بالین مدل مناسبی جهت آموزش به دانشجویان پرستاری می ­باشد. CP - IRAN IN - Islamic Azad University of Lahijan LG - eng PB - gums-rme PG - 19 PT - Research YR - 2017