AU - Safari-Moradabadi, A AU - Ramezankhani, A AU - Aghamolaei, T AU - Hosseini, M AU - Dadipoor, S TI - Students Viewpoint about Barriers to doing research in Hormozgan University of Medical Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 9 VI - 3 IP - 3 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-493-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-493-fa.pdf SO - gums-rme 3 AB  - مقدمه: با توجه به اهمیت نقش تحقیقات دانشجویی در دانشگاه­ ها و لزوم آگاهی مسئولین دانشگاه از مشکلات دانشجویان و از آنجائی­که براساس تحقیقات انجام شده، دانشجویان علوم پزشکی با توجه به موانع و چالش­ ها، مایل به انجام پژوهش نیستند، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع فعالیت­ های پژوهشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس انجام شد. روش ­ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به روش نمونه­ گیری طبقه­ ای نسبتی با استفاده از پرسشنامه­ ی محقق ساخته متشکل از سه بخش اطلاعات دمو گرافیک، موانع شخصی و سازمانی انجام شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن برابر با 0/87=r تایید گردید. داده­ ها از طریق آزمون­های t مستقل، آنالیز واریانس یک­ طرفه و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار آماری SPSS آنالیز شدند. یافته ­ها: در حیطه فردی بیشترین موانع مربوط به دانش ناکافی از متدلوژی و روش تحقیق (1/24±2/91) و نداشتن مهارت کافی در انجام تحقیق (1/36±2/89) و در حیطه سازمانی، عدم دسترسی به منابع کسب اطلاعات (2/27±2/75) بود. همچنین نتایج نشان داد که دانشجویان محقق، بیشتر با موانع سازمانی (13/90±56/13) و غیرمحقق با موانع فردی (10/95± 53/80) مواجهه بودند. نتیجه­ گیری: یافته­ ها نشان داد که بیشترین موانع از دیدگاه دانشجویان نداشتن مهارت کافی در انجام تحقیق، دانش ناکافی از متدلوژی و روش تحقیق، آشنا نبودن به اصول آماری، عدم دسترسی به منابع کسب اطلاعات می­باشد. این موانع می­تواند تا حدودی از طریق افزایش آگاهی دانشجویان از متدلوژی تحقیق، ایجاد انگیزه از طرف مسئولین و اساتید، در دسترس قرار دادن نیروهای مشاور متخصص و پژوهشگر، جبران کمبود امکانات و تجهیزات و اصلاح شیوه­ های اداری رفع گردد. CP - IRAN IN - Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas LG - eng PB - gums-rme PG - 9 PT - Research YR - 2017