TY - JOUR T1 - Good Teacher's Characteristics and its Influence on Dental Students Academic Motivation In Guilan University of Medical Sciences TT - ویژگی های یک استاد خوب و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 9 IS - 3 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-471-fa.html Y1 - 2017 SP - 18 EP - 10 KW - Medical Education KW - Motivation KW - Student KW - Dental KW - Good Teacher N2 - مقدمه: : آموزش از وظایف اصلی دانشگاه ­هاست و در واقع استاد مهم ­ترین رکن آن است. آموزش، کلید شکوفا کردن توانایی­ های انسان است و مهم­ترین نقش متعلق به اساتید است، چرا که تاثیر گسترده و قوی دارند. هدف از این مطالعه تعیین ویژگی­ های یک استاد خوب و تآثیر آن بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی بود. روش­ ها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بر روی 137 نفر از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی (رشت) دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۹۴ انجام گرفت. داده­ های پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه استاد خوب و انگیزه تحصیلی که روایی و پایایی آن تایید گردید، بدست آمد. داده­ ها پس از از جمع ­آوری با استفاده از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار آماری PLS(Partial least squares) تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج ضرایب مسیر معادلات ساختاری نشان داد که ویژگی­های استاد خوب شامل دانش 0/86، شخصیت 0/84، ارتباطات0/82، روش تدریس 0/79، ارزشیابی 0/68، اخلاق0/60 در چارچوب استاد خوب و همچنین در بعد انگیزه تحصیلی، انگیزه درونی با 0/84، خودپنداره 0/78 و انگیزه بیرونی 0/74 مهم­ترین عوامل بودند. میانگین نمره ­ی انگیزه ­ی دانشجویان در دامنه ­ی مقادیر ممکن 5-1، 3/37 بدست آمد که در حد مطلوب بود. هم چنین نتایج نشان داد که ویژگی­ های استاد خوب بر انگیزه تحصیلی دانشجویان تاثیری ندارد. نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ویژگی­ های یک استاد خوب تاثیری بر انگیزه تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی ندارد. لذا با توجه به نقش کلیدی استاد در آموزش توصیه می­ شود در جذب و توانمند­سازی اعضای هیات علمی دانشگاه، ویژگی­ های یک استاد خوب مد­نظر قرار گیرد. M3 10.29252/rme.9.3.18 ER -