%0 Journal Article %A Ghadampour, E %A Heidaryani, L %A Barzegar-Bafroui, M %A Dehghan-Menshadi, M %T The Role of Academic Hope and Perceived Emotional Support inPredicting academic Welfare %J Research in Medical Education %V 10 %N 3 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-690-fa.html %R 10.29252/rme.10.3.47 %D 2018 %K Academic Hope, Emotional Support, Academic Welfare, Students, %X مقدمه:بهزیستی تحصیلی از جمله عوامل بسیار مهمی است که بر نتایج تحصیلی تأثیر بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده در پیش­ بینی بهزیستی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام گرفت. روش ­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بر روی کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی یزد به تعداد 5363 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه براساس جدول مورگان 352 نفر (47/4درصد دختر و 53/6 درصد پسر) و به­ صورت نمونه ­گیری تصادفی خوشه ­ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه ­های استاندارد امید تحصیلی خرمایی و کمری، حمایت عاطفی ادراک شده عالی­ پوربیرگانی، بهزیستی تحصیلی پیترینن بود. داده­ ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام­ به­ گام و آزمون t گروه­های مستقل با استفاده از نرم ­افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها:نتایج نشان داد که بین متغیرهای امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده با بهزیستی تحصیلی رابطه مثبت و معنی­ داری وجود دارد (0/05>p). از طرفی، متغیر حمایت عاطفی ادراک شده 18 درصد، امید به کسب فرصت ­ها 23 درصد، امید به سودمندی دانشگاه 27 درصد و امید به کسب شایستگی 30 درصد واریانس بهزیستی تحصیلی را پیش ­بینی نمودند. از سویی دیگر نتایج t گروه­ های مستقل نشان داد که بین حمایت عاطفی ادراک شده دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی­ داری وجود دارد به­ طوری ­که دانشجویان دختر از حمایت ادراکی بالاتری نسبت به دانشجویان پسر برخوردار بودند (0/01>p). نتیجه گیری:با توجه به نتایج مطالعه حاضر می ­توان گفت که امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک شده نقش معنی­ داری در پیش ­بینی بهزیستی تحصیلی دارند. بنابراین، پیشنهاد می­ شود با برطرف نمودن نیازهای بنیادین دانشجویان از طریق خانواده ­ها و جامعه می­ توان زمینه ­های بهزیستی تحصیلی دانشجویان را فراهم آورد. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-690-fa.pdf %P 47-57 %& 47 %! %9 Research %L A-10-547-2 %+ Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2018