%0 Journal Article %A Sohrabi, Z %A Khalili, Z %A Salehi, l %T Psychometric Adequacy of the Preparedness for Internship Questionnaire in Shiraz Medical Students %J Research in Medical Education %V 11 %N 2 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-711-fa.html %R 10.29252/rme.11.2.3 %D 2019 %K Validity, Reliability, Psychometrics, questionnaire, %X مقدمه: برای کسب مهارت های بالینی دانشجویان پزشکی در دوره انترنی لازم است برنامه ریزی آموزشی مناسب طراحی گردد. این مطالعه به‌منظور روان‌سنجی پرسشنامه آمادگی ورود به دوره انترنی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1394 انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی انترن های دانشگاه علوم پزشکی شیراز به روش نمونه گیری در دسترس اجرا گردید. ابزار اولیه پرسشنامه 48 سؤالی با مقیاس روبریک (Rubric)از مطالعات قبلی اقتباس‌شده بود که پس از کسب اجازه از نویسنده اصلی به زبان فارسی ترجمه شد، سپس روایی صوری و محتوایی به ترتیب با قضاوت 10 دانشجو و 10متخصص مورد بررسی قرار گرفت و روایی سازه به کمک تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و test- re test مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم ­افزار­های آماریSPSS برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی و AMOS جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: براساس تحلیل عاملی اکتشافی، 47 گویه در پرسشنامه حفظ و در 7 عامل قرارگرفتند که این عوامل قادر به پیش‌بینی 65 درصد از تغییرات کل مقیاس بود که با توجه به مفاهیم در بر گیرنده، این عوامل شامل وظایف عملکردی، مهارت های کلینیکی و کنترل استرس، مهارت ارتباطی، انجام پروسیژرهای اساسی، خود یادگیری و مدیریت وظایف بودند. ضریب همبستگی پیرسون برای پرسشنامه در این مطالعه برابر0/875 =r، و میزان آلفای کرونباخ آن معادل 0/935 بدست آمد و براساس نتایج تحلیل عاملی تاییدی نتایج مطالعه مورد تایید قرارگرفت. نتیجه‌گیری:نتایج این مطالعه شاهد مناسبی درخصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار آمادگی ورود به دوره انترنی بود. این نتایج می‌تواند جهت سنجش آمادگی ورود به دوره انترنی در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی مورداستفاده قرار گیرد. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-711-fa.pdf %P 3-10 %& 3 %! %9 Research %L A-10-546-1 %+ Department of Health Promotion and Education, School of Health, Research Center for Health, Safety and Environment, Alborz university of medical sciences, Karaj, Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2019