%0 Journal Article %A Mobasheri, M %A Ramazani, Y %A Akbari, H %T Comparison of Two Face -to -Face and Pamphlet Training Methods in Increasing Awareness and Performance of Cardiovascular Diseases Risk Factors among Kashan High School Girl Students %J Research in Medical Education %V 5 %N 2 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-104-fa.html %R 10.18869/acadpub.rme.5.2.8 %D 2013 %K Cardiovascular Diseases, Risk Factors, Knowledge, education, %X مقدمه: در حال حاضر بیماری­های قلبی و عروقی شایع­ترین علت مرگ و میر در کشور ما محسوب می­شوند و بایستی در جهت آگاه­سازی افراد با ریسک فاکتورهای ایجاد کننده این بیماری­ها تلاش نمود. هدف از این تحقیق مقایسه دو روش آموزش چهره به چهره و پمفلت در افزایش آگاهی از عوامل خطر ایجاد کننده بیماری­های قلبی و عروقی در دختران دبیرستانی شهر کاشان بود. روش­ ها: در این مطالعه نیمه تجربی 150 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی با روش نمونه گیری چند مرحله­ای تصادفی در سال 1390 مورد مطالعه قرار گرفتند، نمونه­ها در دو گروه با شیوه­های آموزشی چهره به چهره و پمفلت قرار گرفتند و میزان آگاهی و عملکرد آن­ها قبل و بعد از مداخله و یک ماه بعد از طریق پرسشنامه سنجیده شد. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون­های تی و آنالیز کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ­ها: درهر دو گروه بین نمره آگاهی پیش آزمون و پس آزمون اختلاف معنا داری وجود داشت (05/0 P< ) . اما شدت این اختلاف در گروه اول بیشتر ( 17/3 ± 2/2 به 74/1) بود. طبق مطالعات آماری بین نمره پیش آزمون و یک ماه بعد در بخش آگاهی و عملکرد هر گروه تنها در گروه اول، اختلاف معنا دار بود (آگاهی 05/0 P< و عملکرد 05/0 P< ) ولی در نمرات آگاهی و عملکرد پس آزمون و یک ماه بعد تفاوت آماری معنا داری مشاهده نشد. نتیجه ­گیری: در این مطالعه مشخص گردید روش آموزش چهره به چهره، در مقایسه با روش پمفلت تاثیرگذارتر بوده است. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-104-fa.pdf %P 8-15 %& 8 %! %9 Research %L A-10-54-1 %+ Department of Epidemiology and Biostatistics, %G eng %@ 2008-952X %[ 2013