RT - Journal Article T1 - The Effect of Self- Regulation Skills Training on Academic Achievement Motivation and Academic Performance of Nursing Students in English lesson JF - gums-rme YR - 2018 JO - gums-rme VO - 10 IS - 1 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-406-fa.html SP - 9 EP - 1 K1 - Self- Regulation K1 - Motivation K1 - Achievement K1 - Nursing K1 - English language AB - مقدمه:نیاز به تسلط به زبان انگلیسی به عنوان زبان جهانی و همچنین ابزاری برای دستیابی به اطلاعات علمی جدید در گستره­های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی کاملاً احساس می­شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت خودتنظیمی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در درس زبان انگلیسی انجام گردید. روش ­ها: در این پژوهش نیمه تجربی از طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری کل دانشجویان رشته پرستاری شهر اهواز بودند. 84 دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه جندی شاپور در آغاز ترم تحصیلی 94-93 با روش تصادفی ساده در گروه­های آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. گروه آزمایش 5 جلسه مهارت­ های خودتنظیمی را آموزش دیدند. اثربخشی این آموزش از طریق آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی ISM مک اینرنی و سینکلایر و آزمون زبان انگلیسی (محقق ساخته) مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت اطلاعات بدست آمده از پیش­ آزمون و پس ­آزمون مربوط به نمرات گروه مداخله و گروه­ های کنترل از طریق نرم­ افزار آماری SPSS و با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: براساس نتایج، در پیش­ آزمون (قبل از مداخله) میانگین نمرات دانشجویان در آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی در گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معنی­ داری را نشان نداد، اما میانگین نمرات پس­آزمون (بعد از مداخله) در دانشجویان گروه مداخله اختلاف معنی­داری را نشان داد (009/0=p). نتیجه گیری: بکارگیری آموزش مهارت­ های خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش انگیزش پیشرفت دانشجویان پرستاری در یادگیری درس زبان انگلیسی می ­گردد. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-406-fa.html M3 10.29252/rme.10.1.9 ER -