AU - Amir-Alavi, C AU - Dadgaran, I AU - Aghajanzadeh, M AU - Alavi, SA AU - Dehghan, A AU - Nemati, M AU - Ghazanfar-tehran, S TI - Comparison Of The Effectiveness Of Web Based Bronchoscopy Simulator Versus Traditional Educationon On Knowledge Of Tracheobronchial Anatomy Of Anesthesia Residents PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 8 VI - 4 IP - 4 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-396-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-396-fa.pdf SO - gums-rme 4 AB  - مقدمه: برونکوسکوپی یک ابزار ضروری جهت اداره راه هوایی بیماران جهت اهداف درمانی و تشخیصی می ­باشد. اگرچه کسب مهارت کافی بر بالین بیمار به علت مشکلات اخلاقی و تکنیکی دشوار است. روش­های متعددی جهت آموزش این تکنیک به دستیاران بکار گرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی استفاده از نرم­ افزار شبیه­ ساز برونکوسکوپی در دانش آناتومیک تراکئوبرونشیال در دستیاران بیهوشی صورت گرفت. روش­ ها: این مطالعه به روش نیمه تجربی quasi-experimental بر روی 28 نفر از رزیدنت­ های بیهوشی دانشگاه علوم­ پزشکی گیلان انجام شد. رزیدنت­ ها بصورت تصادفی در دو گروه سنتی و گروه شبیه ­ساز برونکوسکوپی قرار گرفتند. ابتدا از هر دو گروه پیش­ آزمون بصورت 15 تست چهارجوابی الکترونیکی بعمل آمد. سپس باتوجه به گروه­ های مورد مطالعه آموزش ­های لازم ارائه و مجدداً پس آزمون از هر دوگروه گرفته شد. متغیرهای دموگرافیک (سن، جنس، مقطع تحصیلی)، نمره پیش و پس آزمون ثبت شد. در نهایت داده­ های جمع­ آوری شده توسط نرم افزار SPSS با استفاده از آمون های t زوج و مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته­ ها: تفاوت آماری معنی ­داری از لحاظ سن، توزیع جنسی، مقطع تحصیلی میان دو گروه وجود نداشت. میانگین و انحراف ­معیار نمره پیش آزمون روش کنترل 17/82±55/83 و در گروه شبیه ­ساز 13/71±66/33 بود (0/280=p). اما در بررسی نمره پس آزمون، میانگین و انحراف­ معیار در گروه کنترل به 10/84±90/83 و در گروه شبیه ­ساز به 43/14±17/119 ارتقاء پیدا کردند (0/0001>p). نتیجه­ گیری: استفاده از روش شبیه ­سازی سبب افزایش آگاهی دستیاران در دانش آناتومی تراکئوبرونشیال می­شود که این امر خود می­ تواند منجر به افزایش مهارت انجام برونکوسکوپی در این افراد گردد. CP - IRAN IN - Guilan University of Medical Sciences LG - eng PB - gums-rme PG - 52 PT - Research YR - 2016