@ARTICLE{Daryazadeh, author = {Yaghini, O and Parnia, A and Monajemi, A and Daryazadeh, S and }, title = {Designing a Tool to Assess Medical Students' Clinical Competency in Pediatrics}, volume = {10}, number = {1}, abstract ={مقدمه: برای دستیابی به نتیجه نهایی و مطلوب در برنامه درسی رعایت اصول و استانداردها ضروری است. این مطالعه با هدف ابزاری برای ارزیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی در بخش اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد. روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی و در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول حداقل­های آموزشی دوره کارآموزی اطفال رشته پزشکی از لاگ بوک و با نظرخواهی از 15 نفر از اساتید شورای آموزشی گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش سرشماری استخراج شد و به صورت چک لیست طراحی شد. در مرحله دوم این چک لیست در اختیار 27 نفر از اعضای هیات علمی گروه اطفال (از سه دانشگاه) قرار گرفت و میزان مواجهات بالینی مورد نیاز در این حداقل­های آموزشی از آن­ها پرسیده شد و میانگین نظرات اساتید، محاسبه شد. یافته­ ها: گردش­های آموزشی بالینی در 10 گروه شامل: نوزادان، عفونی، گوارش، کلیه، تنفس، خون، اورژانس، عمومی، غدد و درمانگاه و 63 حداقل آموزشی و میزان مواجهات بالینی مورد نیاز برای این حداقل­های آموزشی به صورت چک لیست طراحی شد. روایی صوری و محتوایی چک لیست توسط اعضای هیات علمی گروه اطفال تایید شد. پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0/82 و با استفاده از نرم­افزار SPSS محاسبه گردید. نتیجه گیری: با توجه به حجم زیاد دانش در رشته پزشکی و ضرورت یادگیری مهارت یا دانش به عنوان ملاک انتخاب محتوا در برنامه درسی، لازم است این اصول در طراحی برنامه­های درسی اصلی برای بهبود عملکرد افراد نسبت به وظایف شغلی آینده و نیازهای جامعه در نظر گرفته شود. }, URL = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-432-fa.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-432-fa.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, doi = {10.29252/rme.10.1.39}, year = {2018} }