AU - Zarabian, F TI - The Study of Blended- Teaching Methods on Learning, Motivation and Interest in learning Anatomy Courses in Medical Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 10 VI - 1 IP - 1 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-519-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-519-fa.pdf SO - gums-rme 1 AB  - مقدمه:یادگیری ترکیبی به رویکرد آموزشی اطلاق می­ شود که در آن تلفیقی از آموزش حضوری و بر خط ارائه می ­شود. بدین منظور این­ تحقیق با هدف بررسی مقایسه­ ای تاثیر روش تدریس ترکیبی بر یادگیری، انگیزش و علاقه‌ به درس آناتومی در دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد صورت گرفت. روش ها: این پژوهش به شیوه نیمه تجربی با پیش ­آزمون - پس­ آزمون در سال 1396-1395 بر روی 120 نفر از دانشجویان رشته هوشبری دانشگاه آزاد تهران انجام و روش نمونه­ گیری خوشه­ ای بود. یک گروه به عنوان گروه آزمایش (60 نفر) به روش ترکیبی (وب­لاگ و چهره به چهره) گروه دیگر به عنوان گواه (60 نفر) به روش متداول (چهره به چهره) آموزش دیدند. جهت سنجش عملکرد دانشجویان از پرسشنامه محقق­ ساخته در درس آناتومی، پرسشنامه ­های انگیزش پیشرفت هرمنس و علاقه غلامی استفاده گردید. روایی پرسشنامه­ ها با استفاده از روایی محتوایی و و پایایی آن­ها از طریق ضریب کودرریچاردسون به ترتیب 0/78، 0/89، 0/79 تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس وکولموگروف اسمیرنف) با استفاده از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که روش آموزش ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت در درس آناتومی درسطح معنی­داری 0/01 تاثیر داشته است. از مولفه های انگیزش، براساس تفاوت میانگین در پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش، آموزش ترکیبی بر مقاومت طولانی (83/3) بیشترین تاثیر را داشته است و بر سه ‌مولفه ادراک زمان (0/63)، آینده نگری (0/77) و توجه به ملاک شایستگی در انتخاب دوست (0/5) تاثیری نداشته است. نتیجه گیری: ممدرسان و برنامه­ریزان آموزشی با توجه به اهمیت یادگیری مهارت­ های مختلف از تلفیق یادگیری الکترونیکی در آموزش­ جهت افزایش انگیزش و علاقه یادگیرندگان استفاده نمایند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-rme PG - 63 PT - Research YR - 2018