TY - JOUR T1 - The Relationship between Perfectionism with Burnout through Academic Engagement TT - بررسی رابطه کمال‌گرایی با فرسودگی به واسطه درگیری تحصیلی JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 9 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-350-fa.html Y1 - 2017 SP - 43 EP - 34 KW - Academic burnout KW - Perfectionism KW - Academic Engagement KW - Student KW - Medical N2 - مقدمه: امروزه محققین به این حقیقت دست یافته­ اند که دانشجویان پزشکی مستعد فرسودگی تحصیلی بوده که به پیامدهای نامطلوبی منجر می­شود که نه تنها موجب افت تحصیلی، مشروط شدن، عدم کسب تخصص لازم و حتی اخراج می­شود، بلکه موجب هدر رفتن سرمایه­های مادی و معنوی آن­ها و جامعه می­ گردد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه کمال­ گرایی با فرسودگی تحصیلی به واسطه درگیری تحصیلی دردانشجویان پزشکی بود. روش­ ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بر روی 175 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 93- 94 بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه­گیری در دسترس انجام گرفت. داده­ها از طریق سه پرسشنامه مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلک (2002)، مقیاس کمال گرایی فراست و همکاران (1997) و درگیری تحصیلی شافلی و بکر (2006) جمع ­آوری گردید. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل مسیر و ضریب همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزارهای Lisrel و SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: براساس برآوردهای ضرایب استاندارد شده بدست آمده از تحلیل مسیر اثرات مستقیم کمال­گرایی ناسازگار، کمال­ گرایی سازگار و درگیری بر فرسودگی تحصیلی به ترتیب 0/24 (4/54t=)، 0/18- (3/03t=) و 0/29- (5/86t=) بود که با توجه به مقادیر tدر سطح 0/01 P< معنی ­دار بودند. همچنین، ابعاد کمال­گرایی از طریق درگیریی تحصیلی دارای اثرغیر­مستقیم بر فرسودگی تحصیلی بودند. نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد کمال­ گرایی از طریق درگیری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی ارتباط دارند. لذا توصیه می­ گردد مسئولان تعلیم و تربیت به دانشجویان آموزش دهند تا معیارهای متناسب با توانایی خود انتخاب کنند و در صورت عدم دستیابی به این معیارها، تلاش و عزت نفس خود را از دست ندهند، بلکه تلاش­ هایشان را برای رسیدن به اهداف منطقی خود بیشتر کنند تا فرسودگی تحصیلی کمتری را تجربه نمایند و درگیری تحصیلی بالاتری را نشان دهند. M3 10.29252/rme.9.2.43 ER -