%0 Journal Article %A Zarifnejad, GH %A Rajabpoor, M %A Sharafi, S %A Mohsenizadeh, M %A Nejat-Mohammad, A %T Comparison the effect of clinical evaluation by two methods of Case based Discussion and logbooks on satisfaction of nursing students %J Research in Medical Education %V 11 %N 3 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-780-fa.html %R 10.29252/rme.11.3.30 %D 2019 %K clinical evaluation, case based discussion, log-book, %X مقدمه: آموزش بالینی بنیادی­ ترین قسمت آموزش حرفه­ ی پرستاری است، لذا بایستی از روش ­های ارزشیابی مناسب استفاده شود، با توجه به این­که روش ­های مختلف مانند روش بحث درمورد بیمار و لاگ‌بوک هرکدام مزایا و محدودیت­ هایی دارند، بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر ارزشیابی بالینی به ­روش بحث درمورد بیمار و دفترچه ثبت مهارت­ های بالینی بر رضایت­مندی دانشجویان پرستاری طراحی گردید. روش: این مطالعه از نوع تجربی با طرح دو گروه و بعد از مداخله با مشارکت ۵۸ نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سال 1396بود که با قرعه­کشی به دو گروه بحث در مورد بیمار و دفترچه ثبت مهارت­های بالینی تخصیص تصادفی شدند. پس از انجام مداخله میزان رضایت دانشجویان با پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی محتوای آن با روش متخصصان و پایایی آن با استفاده روش آلفای کرونباخ (0/92) مورد تایید قرار گرفت. داده ها از طریق آزمون­­ های t مستقل و زوجی و من ویتنی و با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره رضایتمندی دانشجویان گروه بحث درمورد بیمار 22/7 ± 69/06 (از 100) و روش دفترچه ثبت مهارت­های بالینی 21/8 ± 67/8 (از 100) بود که نتایج آزمون t مستقل نشان داد که اختلاف آماری معنی­ داری بین نمره رضایتمندی دو گروه دانشجویان وجود ندارد (0/757=P)، هر چند رضایت دانشجویان گروه بحث در مورد بیمار در حیطه مناسب بودن روش ارزشیابی، به­ صورت آماری معنی­ داری (0/018=P) بیشتری از دانشجویان گروه دیگر نشان داد. نتیجه گیری: با توجه به رضایت بالاتر دانشجویان از روش بحث در مورد بیمار به ­نظر می­ رسد این روش تا حدودی توانسته انتظارات دانشجویان را در مقایسه با روش دفترچه ثبت مهارت­ های بالینی برآورده نماید. اما به ­دلیل عدم معنی ­داری نتایج، به مطالعات با حجم نمونه بالاتر و در زمان طولانی ­تر جهت اجرای این روش نیاز است. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-780-fa.pdf %P 30-38 %& 30 %! %9 Research %L A-10-432-3 %+ PhD candidate in Nursing, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2019