@ARTICLE{Mitra Elmi, author = {Adelmashhadsari, F and Mitra Elmi, F and Mitra Elmi, M and maghdori, Z and }, title = {The Effect of Diploma Grade Point Average on Educational Evaluation Status of Medical Students in Babol University of Medical Sciences during 2006-2011}, volume = {7}, number = {4}, abstract ={مقدمه: آموزش پزشکی به عنوان یک سیستم آموزشی پویا می­تواند تحت تاثیر آموخته­های دانش­آموزان پیش از ورود به دانشگاه قرار گیرد. ارزیابی آموزشی به عنوان ابزاری برای بررسی کیفیت سیستم­های آموزشی استفاده می­شود. هدف از این مطالعه تعیین اثر معدل دیپلم بر روند تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل بود. روش­ها: پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی - تحلیلی است که بر روی 6 دوره تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل طی سال­های 90-1385 انجام گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه­ای در مورد مشخصات دموگرافیک، معدل دیپلم، و معدل دروس تخصصی، معدل دروس علوم پایه، نمره آزمون جامع علوم پایه هر یک از دانشجویان اخذ و با استفاده از تست­های آماری t-test با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS مورد آنالیز قرار گرفت. یافته­ها: از 387 دانشجوی پزشکی واجد شرایط 229نفر (17/59 درصد) دختر و 262 نفر (8/68 درصد) بومی بودند. بررسی­ها نشان داد میانگین معدل دیپلم با میانگین نمرات12درس اختصاصی رابطه معنی­داری داشته است (001/0 p=). همچنین با وجود همخوانی بین معدل دیپلم با معدل علوم پایه و امتحان جامع، ارتباط معنی­داری بین معدل­ها مشاهده نشد. اما بین معدل علوم پایه و امتحان جامع ارتباط معنی­داری وجود داشت (05/0 p≤). نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت تحصیلی دانشجو در طی دوره دبیرستان نقش مهمی در روند تحصیلی­شان دارد. بنابراین پیشنهاد می­گردد معدل دیپلم به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در انتخاب دانشجویان پزشکی در نظر گرفته شود. }, URL = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-230-fa.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-230-fa.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, doi = {10.18869/acadpub.rme.7.4.39}, year = {2015} }