RT - Journal Article T1 - Dentistry Students´ Viewpoints about Evaluation of Faculty members during and at the end of Semester in 2016 JF - gums-rme YR - 2019 JO - gums-rme VO - 11 IS - 1 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-721-fa.html SP - 3 EP - 9 K1 - assessment K1 - Faculty Member K1 - students AB - مقدمه: ارزشیابی مستمر از کیفیت تدریس استادان، می­تواند در بهبود و اصلاح نحوه ­ی تدریس و درنهایت ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه سهم به سزایی داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه ارزشیابی استاد از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی درحین و پایان ترم تحصیلی بود. روش ­ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی کلیه اعضای هیات علمی (30 نفر) در نیم ­سال دوم سال تحصیلی 95-1394 که برگه ارزشیابی آن­ها حداقل توسط 15 دانشجو تکمیل گردیده، انجام گرفت. ابزار مطالعه، پرسشنامه ارزشیابی اساتید دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود که در دو مقطع زمانی حین و پایان ترم مورد استفاده قرار گرفت. داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های t- test و کروسکال والیس و از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره ارزشیابی حین ترم (0/38 ±3/41) و پایان ترم اساتید (0/24±3/3) تفاوت معنی­ داری وجود ندارد (0/206=p). همچنین در میانگین نمره حین ترم وپایان ترم تحصیلی ارزشیابی اساتید در آیتم ­های تسلط علمی استاد (0/001=p)، نحوه ارائه مطالب (0/032=p)، رعایت توالی و اولویت در ارائه مطالب (0/020=p)، حضور به­ موقع استاد (0/007=p) و توانایی کنترل و مدیریت کلاس (0/032=p) تفاوت معنی ­داری مشاهده شد. نتایج نشان داد که بین سال تحصیلی دانشجو و میانگین نمره ارزشیابی اساتید (حین و پایان ترم تحصیلی) تفاوت معنی­ داری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که در میانگین نمره ارزشیابی کسب شده اساتید در حین و پایان ترم تحصیلی تفاوت معنی­ داری وجود ندارد. با توجه به تفاوت در نمره کسب شده توسط اساتید در بعضی از سوالات به نظر می­رسد که شاید عوامل مختلفی نظیر تاکسونومی سوالات پایان ترم و سخت­ گیری یا آسان­ گیری استاد در نمره ارزشیابی وی موثر باشد. لذا توصیه می­ گردد با توجه به نقش ارزشیابی دانشجویان به­ عنوان یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در ارتقاء اساتید، بهتر است از سایر شیوه ­های ارزشیابی نظیر ارزشیابی از همکار و خودارزیابی نیز استفاده شود. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-721-fa.html M3 10.29252/rme.11.1.3 ER -