AU - Nejad Shamsi, P AU - Zaker-Jafari, H R AU - Basirat, M AU - Zaker-Jafari, A TI - Self-Assessment of Senior Dental Students about Acquired Skills Based on the Educational Program PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 9 VI - 3 IP - 3 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-531-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-531-fa.pdf SO - gums-rme 3 AB  - مقدمه:خودارزیابی یکی از روش ­های محک مهارت­ های کسب­ شده بالینی توسط دانشجویان است. این مطالعه با هدف تعیین خودارزیابی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مهارت­ های کسب شده بالینی بر اساس برنامه آموزشی انجام شد. روش ­ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی مهارت­ های بالینی کلیه دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی دانشکده رشت (34 نفر) در سال 1395 از طریق پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ (0/8=ɑ) تایید گردید. یافته ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های فریدمن و مجذور کای دو از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: میانگین نمره خود ارزیابی دانشجویان از مهارت بالینی (از 25 نمره) معادل 2/81± 17/38 بود. نتایج نشان داد که نمره خود ارزیابی دانشجویان در بخش­ های مختلف بالینی تفاوت معنی­ داری دارد ( 0/001>P). بالاترین میانگین رتبه­ ای نمره در بخش جراحی دهان، فک و صورت (7/60) و کمترین در بخش ارتودنسی (2/76) بود. نتیجه‌گیری: خودارزیابی دانشجویان از مهارت­های بالینی در بیشتر بخش ­ها خوب بود. امید است که با استفاده از روش ­های نوین تدریس در افزایش مهارت دانشجویان پیشرفت چشم­گیر حاصل شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-rme PG - 78 PT - short article YR - 2017