@ARTICLE{Gooran, author = {shakurnia, A and gooran, M and jafar-nejadi, P and }, title = {Effective factors in dental residents speciality Choice in Ahvaz Jundishapur University Of Medical Sciences in 2014- 2015}, volume = {8}, number = {3}, abstract ={مقدمه :بررسی انگیزه­ های ورود به رشته تخصصی می­ تواند در تربیت دندانپزشکان متعهد به عنوان نیروی تاثیرگذار بر سلامت عمومی جامعه موثر باشد. این مطالعه با هدف بررسی انگیزه­های دستیاران دندانپزشکی در انتخاب رشته­ های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 94- 1393انجام شد. روش ­ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع تحلیلی بر روی کلیه دستیاران تخصصی رشته ­های دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (75 نفر) در سال تحصیلی 94-93 به ­صورت سرشماری صورت گرفت. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته­­ ای بود مشتمل بر 22 سوال، که روایی محتوایی آن توسط اساتید و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی بررسی و پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون­های t مستقل و آنووا و از طریق نرم­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: درمجموع 75 دستیار (32 پسر، 43 دختر) با میانگین سنی 3/7± 30/8 پرسشنامه ­ها را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که دستیاران مهم­ ترین عوامل موثر در انتخاب تخصص دندانپزشکی را به ترتیب: کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر (0/70±4/28)، منزلت اجتماعی و درآمد بالا (0/75/± 3/87)، کمک به مردم و ارتقای سطح بهداشت (0/93± 3/31) و راحتی و نداشتن استرس شغلی(1/13/± 3/13) می­ دانستند. همچنین یافته ­ها بیانگر وجود تفاوت معنی­ داری بین عوامل موثر بر انتخاب رشته و وضعیت تاهل بود. برای دستیاران مجرد عامل راحتی و نداشتن استرس در انتخاب رشته دارای اهمیت بالاتری بود (0/028p=). نتیجه­ گیری: با توجه به عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته دستیاران دندانپزشکی و نقش دندانپزشکان در ارتقاء و بهبود سلامت آحاد جامعه، پیشنهاد می­ گردد اساتید و آموزش دانشکده ­های دندانپزشکی بر نقش این عوامل در تعیین راهبردهای مناسب آموزشی جهت ارتقای سطح بهداشت جامعه تاکید بیشتری داشته باشند. }, URL = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-309-fa.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-309-fa.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, doi = {10.18869/acadpub.rme.8.3.61}, year = {2016} }