TY - JOUR T1 - A study of the Relationship between Academic Achievement and Students' Locus of Control TT - بررسی ارتباط موفقیت تحصیلی دانشجویان با منبع کنترل (درونی – بیرونی) JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 9 IS - 4 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-344-fa.html Y1 - 2017 SP - 48 EP - 39 KW - Academic Achievement KW - Internal-External Control KW - Students N2 - مقدمه: موفقیت تحصیلی از دیدگاه ­های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است اما یکی از مهم ­ترین عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی ویژگی­ های شخصیتی افراد است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط موفقیت تحصیلی با منبع کنترل (درونی- بیرونی) در دانشجویان انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در بین 330 دانشجوی دانشکده­های پرستاری و مامایی و پیراپزشکی لنگرود از طریق نمونه­ گیری در دسترس در سال 1393 انجام گرفت. ابزار گرد­آوری داده­ ها پرسشنامه مقیاس منبع کنترل جولیان راتر بود. داده­ ها از روش­ های آمار توصیفی و استنباطی کای­دو، آنالیز واریانس یک­ طرفه، پیرسون، توکی وt-test با استفاده از نرم ­افزار آماری SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که از دانشجویان مورد مطالعه 20/9 درصد مذکر با میانگین معدل 1/69±15/87 و 71/9درصد افراد مونث با میانگین معدل 0/97±16/8و 55 درصد با منبع کنترل بیرونی و 45 درصد با منبع کنترل درونی بودند. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین معدل با منبع کنترل از لحاظ آماری رابطه معنی­ دار وجود ندارد. نتیجه گیری: اکثر دانشجویان از موفقیت تحصیلی برخوردار بودند. اما دانشجویان با منبع کنترل بیرونی، مونث، دارای مادران تحصیل کرده و وجود رضایت­مندی از محیط رشد و تربیت خانوادگی، میزان موفقیت تحصیلی بالاتری نسبت به سایر دانشجویان داشتند. M3 10.29252/rme.9.4.48 ER -