@ARTICLE{Torkzade, author = {Torkzade, J and Keshavarzi, F and }, title = {Relationship between Futurism and Educational Performance of students in Medical Sciences of Shiraz University: Mediation Role of Goal Orientation}, volume = {7}, number = {4}, abstract ={مقدمه: آینده نگری به عنوان یک ویژگی بر روی جهت گیری هدف و عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار است و دانشگاه­ها در پرورش و توسعه این خصیصه در دانشجویان نقش تعیین­کننده­ای دارند. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین آینده­نگری و عملکرد تحصیلی با لحاظ نمودن نقش میانجی جهت­گیری هدف انجام شد. روش­ها: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود که بر روی 197 نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 94-93 انجام شد. ابزارهای این پژوهش شامل دو پرسشنامه سنجش آینده نگری و جهت­گیری هدف بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آلفای کرونباخ برای مؤلفه آینده نگری به صورت کلی (72/0) و مؤلفه جهت­گیری هدف (74/0) مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس پرسشنامه بین نمونه­ توزیع و داده­ها از روش تحلیل مسیر بر اساس مراحل بارون و کنی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آینده­نگری دانشجویان به نحو مثبت و معنی­داری عملکرد تحصیلی آنان را پیش­بینی می­کند (0001/0>ρ، 240/6=F). مؤلفه­های آینده­نگری اثر معنی­داری بر جهت­گیری­ هدف عملکرد گرایش دارند (001/0>p، 787/4=F). همچنین مؤلفه­های جهت­گیری هدف عملکرد گرایش (001/0>ρ، 33/0=β) و جهت­گیری هدف تسلط گرایش (001/0>ρ، 37/0=β) به نحو مثبت و معنی­داری عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیش­بینی ­کرد. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آینده نگری و داشتن نگرش مثبت نسبت به آینده نقش مهمی در جهت­گیری هدف فرد دارد، زیرا انگیزه­ای که از نگرش به آینده در فرد ایجاد می­گردد به معنای پیش­بینی اهدف آینده در زمان حاضر خواهد بود، و طبیعتاً تلاش فرد را در کسب عملکرد بالا و به دنبال آن ارتقاء تحصیلی افزایش می­یابد. }, URL = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-234-fa.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-234-fa.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, doi = {10.18869/acadpub.rme.7.4.3}, year = {2015} }