TY - JOUR JF - gums-rme JO - RME VL - 7 IS - 3 PY - 2015 Y1 - 2015/10/01 TI - General Physician's Viewpoints, about Educational Titles and Clinical Competencies in Diagnosis And Management of Neurological Diseases TT - بررسی نظرات پزشکان عمومی شاغل در رابطه با سرفصل‌های بیماری‌های مغز و اعصاب و کفایت بالینی آن‌ها در تشخیص و درمان N2 - مقدمه: ارزیابی مکرر آموزش پزشکی برای ارتقاء و بهبود کیفی آموزش پزشکی ضروری است. بررسی دیدگاه دانش­آموختگان درباره ارزش کاربردی مباحث آموزشی و میزان کفایت بالینی­شان، یکی از روش­های ارزیابی آموزش پزشکی می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش پزشکان درباره ارزش کاربردی موضوعات تدریس شده در زمینه بیماری­های مغز واعصاب وهمچنین درباره میزان توانمندی­شان در تشخیص و درمان بیماری­های شایع مغز و اعصاب انجام شده است. روش­ها: این پژوهش توصیفی – مقطعی در سال 1392 به طور تصادفی بر روی پزشکان عمومی مشمول طرح که از ابتدای سال 81 تا انتهای سال 91 فارغ التحصیل شده­اند و در طی تحصیل دوره­ی کارورزی مغز و اعصاب را گذرانده و در زمان مطالعه در یکی از رسته­های بهداشتی و یا درمانی در استان گیلان مشغول به کار بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه حاوی سه بخش اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی کاربرد عملی سرفصل­های تعیین شده توسط شورای آموزش و برنامه ریزی پزشکی از دیدگاه پزشکان،و ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان در رابطه با سرفصل­های تعیین شده بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) ، استنباطی (Independent test و Mann Whitney) و توسط نرم افزار spss انجام شد. یافته­ها: در این مطالعه 148 پزشک عمومی مورد بررسی قرار گرفتند. در ارزیابی ارزش کاربردی سرفصل­های تعیین شده بر اساس نظرات پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رسته ی کاری، به ترتیب فیزیوپاتولوژی، تشخیص و درمان سردرد (82/ 91 درصد)، سرگیجه (5/88 درصد) و عوارض عصبی بیماری­های داخلی(8 / 58 درصد)، دارای بیشترین ارزش کاربردی با اهمیت و بسیار با اهمیت بودند. در ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رسته­ی کاری، بیشترین درصد کفایت تشخیصی و درمانی به ترتیب به سردرد (7/77 درصد)، سرگیجه (5/61 درصد) و انجام معاینه­ی عصبی و اخذ شرح حال بیماری عصبی (50 درصد) تعلق داشت. در بررسی وضعیت کلی کفایت تشخیصی درمانی پزشکان مشمول طرح در رابطه با سرفصل­های آموزشی بیماری­های مغز و اعصاب، مشخص شد که اکثریت آن­ها (5/65 درصد) دارای کفایت تشخیصی درمانی ضعیفی هستند. نتیجه­گیری: با توجه به نتایج، اکثریت پزشکان مشمول طرح دارای کفایت تشخیصی و درمانی ضعیفی هستند، بنابراین پیشنهاد می­شود که بازنگری به صورت اختصاص دادن وقت و توجه بیشتر در رابطه با سرفصل­های آموزشی با ارزش کاربردی بالا و حذف و یا محدود نمودن سرفصل­های آموزشی که ارزش کاربردی کمی دارند اعمال شود. SP - 29 EP - 39 AU - Roudbary, S A AU - Salari, A AU - Hedayati emami, T AU - Bakhshayesh eghbali, B AU - Kazemnezhad leili, E AU - Moaddabi, Y AD - Neurology dept, school of medicine, Guilan University of medical Sciences, Rasht, Iran KW - General practitioner KW - Medical Education KW - Graduate KW - Clinical Competence KW - Nervous System Diseases UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-220-fa.html DO - 10.18869/acadpub.rme.7.3.29 ER -