@ARTICLE{Yekeh Fahhah, author = {Yekeh Fahhah, L and Manochehri, H and Jahandideh, B and Talebi Alavi, S Z and Azardel, N and Falahat Pisheh, F and }, title = {Teachers, nursing and midwifery Students' Viewpoints about Effective Factors in Achieving Professional Skills in Qazvin University of Medical Science}, volume = {5}, number = {1}, abstract ={مقدمه : در رشته پرستاری و مامایی اهمیت کسب مهارت­های حرفه­ای و آموزش بالینی به حدی است که آموزش بالینی را بخش اصلی و قلب این دو حرفه می­دانند. پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل موثر در کسب مهارت­های حرفه­ای مطلوب، از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گردید. روش­ ها : این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بر روی دانشجویان پرستاری و مامایی سال آخر تحصیلی و کلیه اعضاء هیات علمی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم­پزشکی قزوین در سال 1391 به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه­ای 2 قسمتی با طرح 32 سوال در چهار حیطه مربی، برنامه­ریزی آموزشی، محیط بالینی و فراگیربود. داده­ها با نرم­افزار آماری SPSS و آزمون­های کای­دو، فیشر آنالیز شد. یافته­ها: درخصوص اهداف پژوهش در میان میانگین امتیازات چهار حیطه موثردر کسب مهارت­های حرفه­ای ویژگی­های مربوط به فراگیر با کسب بالاترین میانگین هم از دیدگاه اساتید وهم از دیدگاه دانشجویان به عنوان مهم­ترین عامل موثر در کسب مهارت­های حرفه­ای قلمداد شد. آزمون آماری کای اسکوئر تفاوت آماری معنی­داری بین نظرات دانشجویان و اساتید نشان داد (002/0 p= ). نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش بیانگر این بود که برای کسب مهارت­های حرفه­ای مطلوب، وضعیت آموزش پرستاری و مامایی نیاز به تامین جامع­تر امکانات و تجهیزات محیط بالینی دارد. ارتقاءعملکرد مربیان و جذب همکاری­های حرفه­ای نیز می­تواند در بهبود وضعیت آموزش بالینی و کسب مهارت­های حرفه­ای مطلوب­تر مفید واقع شود. }, URL = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-23-fa.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-23-fa.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, doi = {10.18869/acadpub.rme.5.1.52}, year = {2013} }