AU - Momayyezi, M AU - Fallahzadeh, H AU - Momayyezi, M TI - Evaluation of Students Awareness of Concepts, Computer Software and Using Database in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 6 VI - 2 IP - 2 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-151-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-151-fa.pdf SO - gums-rme 2 AB  - مقدمه: امروزه سرعت و شتاب تولید دانش آن چنان است که باید برای رسیدن به توسعه و پیشرفت از تکنولوژی­ های نوین اطلاعاتی و ارتباطی استفاده کرد. از طرفی فناوری اطلاعات فرصتی را برای بهبود کیفیت آموزش در دانشگاه­ ها فراهم کرده است. با توجه به اینکه دانشجویان از ارکان اصلی آموزش هستند، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی دانشجویان از مفاهیم و نرم ­ افزارهای رایانه ­ ای و استفاده از پایگاه ­های اطلاعاتی انجام شد. روش­ ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در سال تحصیلی1391 انجام گرفت. جمعیت مورد مطالعه شامل 120 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بودند که به روش نمونه ­گیری خوشه­ ای انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری داده ­ها پرسشنامه­ ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است . داده­ ها با روش ­های آمار توصیفی و آزمون­ های t-test و ANOVA از طریق نرم ­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج مطالعه نشان دادکه 3/83 درصد از نمونه­ های پژوهش، دوره ­های آموزشی رایانه را گذرانده و 3/38 درصد از آن­ها دارای مدرک بین­ المللی رایانه ( ICDL ) بودند. 45 درصد از دانشجویان بیش از 2 ساعت از رایانه و 40 درصد از آن­ها در روز بین 2-1 ساعت از اینترنت استفاده می­ کردند. 7/86 درصد از دانشجویان با Google Scholar ، 60 درصد پایگاه INLM و 7/31 درصد پایگاه اطلاعاتی Medline آشنایی داشته و بیشترین دریافت مقاله از Google scholar (3/38درصد) و Medline (3/23درصد) بود. میزان آشنایی دانشجویان با موتورهای جستجو در اینترنت 85 درصد و عمل گرهای جستجو 7/81 درصد و در میان نرم ­افزارهای Microsoft Office بیشترین آشنایی مربوط به مهارت power point (60 درصد) بود. میانگین سواد رایانه­ ای دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر بود ولی اختلاف معنی­ داری مشاهده نگردید. همچنین سواد ­رایانه ­ای بین دانشجویان رشته­ های مختلف تحصیلی تفاوت آماری را نشان نداد. نتیجه ­گیری: یافته­ ها نشان داد دانشجویان آشنایی مطلوبی با مهارت­ های فناوری اطلاعات داشتند ولی برنامه­ ریزی به منظور آموزش مهارت­ های رایانه ­ای و استفاده از نرم­ افزارهایی چون Endnote و SPSS در دانشگاه ­های علوم پزشکی ضروری است . CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-rme PG - 11 PT - Research YR - 2014