AU - Shahrokhi, A AU - Oveisi, S AU - Nazari-Shadekam, F TI - Implementation of Lesson Plans of Specific Courses of Nursing and Midwifery PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 10 VI - 2 IP - 2 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-570-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-570-fa.pdf SO - gums-rme 2 AB  - مقدمه: تدوین و اجرای طرح درس از جمله فعالیت‌های ضروری مدرس برای اجرای آموزش مؤثر و با کیفیت است. این مطالعه با هدف بررسی میزان اجرای طرح درس ­های واحدهای اختصاصی رشته ­های کارشناسی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اجرا شد. روش ها:در این مطالعه توصیفی - مقطعی، طرح درس 16 عنوان اختصاصی ارائه ‌شده دوره کارشناسی پرستاری (10 درس) و مامایی (6 درس) در نیم­سال دوم 95-94 مورد مطالعه قرار گرفت. طی دو هفته پایان نیم­سال، طرح دروس بارگذاری شده در سایت دانشکده، به‌صورت لوح فشرده در اختیار دانشجویان قرار گرفت که میزان اجرای طرح درس‌ها را در فهرست وارسی با استفاده از مقیاس لیکرت به‌صورت تطابق کامل، زیاد، متوسط، کم و بدون تطابق مشخص نمایند. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با بهره‌برداری از آزمون‌های من ویتنی، مجذورکای و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنی‌داری 0/05 و با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS انجام گرفت. یافته ها:در مجموع 149 دانشجو فهرست وارسی را تکمیل نمودند. در کل 69/8 درصد از طرح درس‌ها مربوط به رشته پرستاری و 30/2 درصد مربوط به رشته مامایی بود. اکثریت دانشجویان میزان تطابق محتوای درس اجرا شده توسط استاد با طرح درس اعلام ‌شده را در حد تطابق کامل (79/2 درصد) و زیاد (16/8درصد) اعلام کرده و هیچ‌یک از دانشجویان به عدم تطابق اشاره نکردند. از نظر میزان تطابق محتوای درسی ارائه شده (0/02=P)، استفاده از وسایل کمک‌آموزشی، نحوه تعامل استاد با دانشجو، تکالیف درخواستی و روش‌های ارزشیابی (0/001≥P) تفاوت معنی‌داری مشاهده شد؛ اما در ارتباط با روش تدریس اجراشده، همچنین زمان آغاز و پایان کلاس تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آموزشی مشاهده نشد. نتیجه گیری: اجرای تقریباً کامل طرح درس‌های اعلام‌شده نقطه قوت عملکرد این دو گروه آموزشی به نظر می‌رسد، لیکن با توجه به این­که این مطالعه به‌صورت مقطعی و فقط در مورد بخشی از دروس انجام‌شده، لازم است چنین بررسی‌هایی در پایان هر نیمسال برای تمامی دروس ارائه ‌شده صورت پذیرد تا از نتایج آن برای ارتقاء کیفی برنامه‌های آموزشی بهره‌برداری نمود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-rme PG - 1 PT - Research YR - 2018