TY - JOUR T1 - Report of the Process of Pharmacy Visit in Gynecology Course of Midwifery Students TT - گزارش اجرای فرآیند بازدید دانشجویان مامایی از فیلد داروخانه در واحد درسی بیماری های زنان JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 4 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-135-fa.html Y1 - 2012 SP - 41 EP - 46 KW - drug KW - Gynecology KW - midwifery student. N2 - مقدمه: یکی از دروس تخصصی و کاربردی دانشجویان مامایی، واحد بیماری­های زنان می ­ باشد. تشخیص به موقع بیماری، نسخه نویسی و به کارگیری صحیح ا قدامات دارویی، از کاربرد های تعیین کننده این درس در تأمین سلامت جامعه زنان می­باشد. در نیاز سنجی­های به عمل آمده اکثریت دانشجویان برگزاری کارآموزی به صورت بازدید و روخوانی ازداروهای تخصصی درداروخانه را به عنوان اولین اولویت درتقویت یادگیری درس بیماری­های زنان اعلام نمودند لذا این تحقیق با هدف کلی بررسی رضایت دانشجویان مامایی از بازدید از فیلد داروخانه انجام گردید. روش ­ها: این مطالعه از نوع توصیفی در دانشکده پرستاری و مامایی-پیراپزشکی شرق گیلان در نیم­سال اول سال تحصیلی 92-91 انجام گرفته است. نمونه­ها شامل35 نفر، کلیه دانشجویان ترم 6 و8 مقطع کارشناسی، رشته مامایی می­باشد. ابزار، پرسشنامه نیازسنجی-خطای دارویی و رضایتمندی بود. دراین مطالعه قبل از بازدید داروخانه، پرسشنامه های نیاز سنجی-خطای دارویی توسط دانشجویان مامایی تکمیل گردید سپس دانشجویان براساس گروه­بندی کارآموزی به همراه مربی ثابت عضو هیئت علمی از داروخانه بیمارستان بازدید نمودند. پس از بازدید، پرسشنامه­های رضایت­مندی در اختیار واحدهای موردپژوهش قرارگرفته و سپس هریک ازگروه­ها اقدام به ارائه کتبی گزارش کار نمودند. اطلاعا ت جمع­آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS پردازش گردید. یافته ­ ها: 6/68 درصد از دانشجویان، میزان واحد ا ختصاص یافته به این درس را کافی نمی­دانستند. 3/54 درصد از دانشجویان اعتقاد داشتند مباحث داروشناسی تخصصی نیاز آنان در زمان کارآموزی را مرتفع نمی نماید. 3/94 درصد از آنان ابراز رضایت­مندی از این روش در تلفیق بهتر مطالب تئوری و بالینی و4/79 درصد دانشجویان از بازدید داروخانه در افزایش کیفیت آموزش بالینی کارآموزی بیماری­های زنان رضایت داشتند . 6/63 درصد معتقد بودند که این روش سبب افزایش ا طمینان و اعتما د به نفس بیشتر دانشجویان در کارآموزی کلینیک تخصصی زنان می­شود. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که دانشجویان مامایی از اجرای واحد درسی بیماری­های زنان همراه با بازدید از فیلد داروخانه رضایتمندی داشتند. لذا پیشنهاد می­گردد در برنامه آموزشی دانشجویان مامایی به منظور ارتقا کیفیت یادگیری واحد درسی بیماری­های زنان،کارآموزی درفیلد داروخانه نیزگنجانده شود. M3 10.18869/acadpub.rme.4.2.41 ER -